- Project Runeberg -  Bonniers konversationslexikon / V. Groschen-Ito /
1621-1622

(1922-1929)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Italiensk konst

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

1621

Italiensk konst

1622

flera våningar och med olikfärgad
stenbeklädnad. Ett utsökt prov på
denna fasadarkitektur visar San
Miniato vid Florens från 1100-t.
Sin mest storartade utveckling
når dock den romanska
arkitekturen under 1000- och 1100-t. i Pisa
(se d. o.), där domen med sin
kam-panil, det s. k. lutande tornet, och
baptisteriet, samtliga med
fasaderna indelade av
kolonnettgalle-rier, samt kyrkogården, Campo
santo, bilda en anläggning av
överväldigande verkan. Även inom
bildhuggarkonsten står skolan i
Pisa högt, men det främsta, som
den toscanska skulpturen under
denna tid frambragt, är dock S:t
Martins ryttarbild på fasaden till
San Martino i Lucca.
Målarkonsten i Toscana bör jar under 1200-t.
lösgöra sig från beroendet av
Bysans och skapar en stil, som i ett
dekorativt förenklat manér söker
uttrycka själsliga stämningar. —
Något i bakgrunden står under
denna tid konsten i
Mellan-Ita-lien och Rom, där kyrkor som San
Clemente med sina antika kolonn-

Domen i Verona. Huvudportalen.

Domen i Siena.

ordningar alltjämt ha en
forn-kristen prägel. En sällsynt ädel,
rent geometrisk
marmorinkrusta-tion utbildas av de s. k. C o s
mate r n a. — Det är eg. blott
Nord-Italien, som lämnat ett eget
tillskott till den romanska stilen och
påverkat utvecklingen i n.
Europa. Utmärkande för dess
kyrkobyggnader är det tidigt
utvecklade valvsystemet,
användandet av tegel som byggnadsmaterial
och den myllrande rika
fasadde-koreringen, i vilken till en början
fantastiska, om germansk och
orientalisk konst påminnande
djurreliefer utgöra det
dominerande inslaget, men som senare
får en mera antikiserande prägel.
Stilens första fas representeras
främst av San Ambrogio i Milano
(se ill. till d. o.), anlagd redan på
700-t. men helt ombyggd i början
av 1100-t., dess andra fas
framträder redan i utsmyckningen av
domerna i Ferrara och Modena
(se ill. till dessa ord) samt domen

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:20:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bonkon/5/0823.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free