- Project Runeberg -  Bonniers konversationslexikon / IV. Finlay-Gros /
575-576

(1922-1929)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fransk konst

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

575

Fransk konst

576

T. v. Jeanne d’AIbret. Målning av Jean Clouet. — T. h. Diana. Skulptur av Jean
Goujon.

i Tours, tillhör genom sin friare
uppfattning och sin vaknande
naturkänsla avgjort en ny tid.
Under 1500-t:s början företräda
de i Fontainebleau verksamma
italienarna, främst P r i
mati c c i o, en rent italiensk
riktning, men samtidigt hävdas den
nationellt betonade
renässansstilen av Jean och Frangois
Clouet. — Barock och
klassicism. Under 1600-t.
efterträder Frankrike alltmer
Italien som den ledande
konstnationen i Europa. I och med
konungamaktens ökande bli hovet och de
kungliga byggnadsföretagen de
centralpunkter, kring vilka
konstverksamheten grupperar sig.
Under Ludvig XIV (1643—1715)
utvecklas F., samtidigt som den
blir europeiskt tongivande, till en
i akademiska former bunden
hovkonst, • som främst åsyftar en
majestätisk och pompös verkan.
Flera riktningar göra sig dock
gällande. Den klassicistiska linjen
fortsättes, likaså bygga en del
konstnärer vidare på den
inhemska renässansen, och slutligen
framträder en italienskt påverkad
barockströmning. — Under
tide

varvets förra hälft, då sambandet
med den föregående tiden är mera
märkbart, voro de mest
betydande arkitekterna L e m e r c i e r,
som fortsatte arbetet på Louvre
(Pavillon d’Horloge, se ill. till
Louvre) och uppförde
Sor-bonnekyrkan i Paris, samt M a n
-s a r t, vars främsta verk äro
kyrkan Val-de-Gråce i Paris (se
ill. till Mans ar t) och
slottet Maisons-Laffitte (se ill. till d.
o.). Bägge företräda en måttfull
klassicism, samtidigt som de
anknyta till den inhemska
renässansen. Barockriktningen inledes av
Le V a u, som för Ludvig XIV: s
läkning påbörjade det storartade
ombygget av Versailles (se d. o.).
Detta slottsbygge blir nu härden
för den franska barocken, som
utformas under ledning av målaren
L e b r u n, vilken 1660 blev ledare
för de kungliga byggnaderna.
Genom sin inflytelserika
ställning behärskade han helt
konst-utvecklingen och ledde personligen
en stor del av inredningsarbetena.
Bernini, huvudmannen för den
italienska barocken, kom själv till
Paris för att i denna stil bygga
om Louvre, vilket framkallade en

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:19:40 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bonkon/4/0298.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free