- Project Runeberg -  Bonniers konversationslexikon / III. Dalou-Finland /
601-602

(1922-1929)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Dyck ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

601

van Dyck

602

och Stenbocks fälttåg och hörde
till dem, som efter konungens död
1718 ivrigast arbetade på
enväldets avskaffande och riksdagens
rätt att bestämma tronföljden.
Skicklig partipolitiker, förstod
D. att knyta förbindelser med de
olika partier, som kämpade om
makten. En tid var han en av
holsteinska partiets
le-dare; även efter dettas fall
lyckades han behålla sitt inflytande.

van Dyck [fann dajk],
Jakob, f. 1567, d. 1631, diplomat
av holländsk börd, burggreve i
Göteborg 1626. D. var från 1607
sysselsatt med att knyta ett
förbund mellan Sverige, Holland
och Frankrike och avslöt 1614
ett svenskt-holländskt förbund.
Under slutet av sitt liv arbetade
D. såsom det nyanlagda
Göteborgs förste styresman på denna
stads utveckling.

van Dyck [fann dajk],
Anton, f. 1599, d. 1641,
flamländsk målare, mästare och med-,
lem av Antwerpens Lukasgille
1618, sannolikt redan
dessförinnan medhjälpare i Rubens’

Självporträtt. Målning av Anton van
Dy ok.

Vila på flykten till Egypten. Målning
av Anton van Dyck.

verkstad, företog 1620 en resa
till England och 1621—27 en
eller flera resor till Italien,
varvid han bl. a. besökte Genua,
där han blev porträttmålaren på
modet. 1632 kallades han av Karl
I till London, utnämndes till
hovmålare och adlades. 1640—41
besökte han Antwerpen och Paris,
återvände sedan till London och
dog där. I sin konst utgår D.
från Rubens, om vilken hans
ungdomsarbeten i hög grad påminna,
men han mottog även starka
intryck av Tizian och skapade på
denna grundval sin egen stil,
mera raffinerat elegant och
aristokratiskt förfinad, men också
blodlösare och sentimentalare än
föregångarnas. Han målade
ämnen ur Bibeln och helgonlegenden
men var i främsta rummet
por-trättör. Samtidens mäktige
tävlade om att få sina porträtt
målade av honom, och med hjälp av
skickliga lärjungar lyckades han
uppnå en makalös produktivitet.
Till de förnämsta av hans
porträtt höra de av Karl I (se ill.
till d. o.) och dennes barn samt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:19:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bonkon/3/0309.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free