- Project Runeberg -  Bonniers konversationslexikon / III. Dalou-Finland /
77-78

(1922-1929)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Dans

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

77

Dans

78

vilka särskilt i 1800-t:s Paris
tillhörde medelklassens mest
omtyckta nöjen. — Från slutet
av 1600-t. framträdde D. även
som en från sällskapsdansen
skild, av yrkesartister utförd,
scenisk konstart, baletten.
Ursprungligen ingående som del i
den av Lully skapade heroiska
operan fick baletten på 1700-t.,
sedan tekniken utvecklats genom
införandet av ”tåspetsdans” och
virtuosa konststycken, en mera
självständig ställning. Jfr
Balett. — Genom Lullys och andra
mästares kompositioner erhöllo
de franska D., särskilt menuetten,
även musikalisk betydelse; ss.
led i suiten och sonaten vunno
de ofta större livslängd än som
utförda D. — Under 1700-t.
gjorde sig även andra inflytanden
än franska gällande på D: s
område. Den tyska allemanden,
dansad i växlande former (3/4 1.
4/4 takt), blev hastigt populär i
Paris, liksom polonäsen, en
sa-longsmässig form av den polska
D. (se ovan), vilken ss. festlig
marschdans länge fick utgöra
balens inledning. På 1710-t.
infördes från England
kontradanserna (contredanses), vilka
utfördes i turer av obegränsat
antal deltagare (t. ex. angläs).
Genom sammanförande av olika
sådana uppstod kadriljen
(quadrille), där de dansande
fördelades i grupper om 4 par.
— Kontradanserna överlevde
franska revolutionen, som eljes
med 1’ancien régimes
sällskapskul-tur bortsopade även dess
dans-former. På 1820-t. undanträngda
av valsen, återupplivades de
omkr. 1870 i form av fransäs och
lansiärkadrilj, av vilka den
förra bibehållits inemot vår tid.
— Under 1800-t:s första år
intresserade man sig i de roman-

Tåspetsdans. Fanny Cerito. Litografi
frän 1840-t.

tiska salongerna för sjaldanser,
plastiskt-mimiska solodanser,
inspirerade av grekiska bildverk.
För sällskapsdansen börjar den
nya epoken dock med valsen,
vilken inleder den parvis utförda,
ofigurerade runddansens period.
Valsen var en gammal tysk
folkdans, som på 1820-t. genom
We-bers och Joh. Strauss’
kompositioner vann oerhörd popularitet.
Vid dess sida framträdde på
1840-t. polkan, en böhmisk
bond-dans i rask, hoppande 2-takt.
Jämte dessa förekommo under
kortare perioder andra
modedanser, ss. mazurka (en eldigare
sidoform till polonäsen) och
schottisch. Kort före sekelskiftet
infördes från Amerika den enkelt
figurerade pas de quatre. —
Omkring 1905 inträdde på grund av
amerikanskt inflytande,
förmedlat av den moderna
dansoperet-ten, en genomgripande
förändring av sällskapsdansernas
karaktär. Den livliga valsen
utbyttes mot den långsamt glidande
bostonvalsen, polkan mot den
snarlika two-step, vilken snart

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:19:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bonkon/3/0047.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free