Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Förord
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
»Läran om den heliga Skrift och om trons
förhållande till densamma tillhör själfva
fundamentet för evangelisk tro och evangelisk teologi», säger
Dieckhoff.[1] Detta hafva icke blott vår kyrkas
vänner utan äfven dess motståndare insett, och det är
äfven få af våra läropunkter, som så ofta och så
häftigt angripits af romersk-katolska polemiker och
af — åtminstone i denna punkt — romaniserande
skriftställare inom den lutherska kyrkan.
Nästan alla dessa angrepp, såväl äldre som
yngre, söka framför allt uppvisa, att vår kyrkas
principium cognoscendi är i sig själf ohållbar och vid
försök att genomföra densamma ledande till
nödvändiga inkonsekvenser.
Den är ohållbar, mena de, emedan Bibeln icke
kan vara norma normans, då den själf normerats
genom kyrkans kanonbildande verksamhet; den är
ohållbar, emedan den heliga Skrift icke innehåller
alla de gudomliga uppenbarelsesanningar, som äro
för frälsningen nödvändiga; den är ohållbar framför
allt därför, att vi, om vi icke erkänna kyrkans
utläggning såsom ofelbar, äro prisgifna åt en tygellös
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>