- Project Runeberg -  Bibelns män och kvinnor : biblisk konkordans /
298

(1894) Author: Kristian Roslund With: Erik Jakob Ekman
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N - Naaman ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ett sätt, hvarigenom han sökte krig med
honom.

Men saken kom till Elisa, och denne
sände till konungen och sade: Låt honom
komma till mig, att han må förnimma,
att det finnes en profet i Israel! Naaman
kom då med hela sin ståt och höll vid
profetens port. Och Elisa sände bud till
honom och lät säga: Gack och två dig sju
gånger i Jordan, så skall ditt kött blifva
dig återställdt, och du skall varda ren!
Men Naaman vardt vred och tyckte, att
profeten icke nog uppmärksammade honom.
Och han sade, att vattnen vid Damaskus
voro bättre än alla vatten i Israel, och då
kunde han ju två sig i dem och så varda
ren. Och han vände om och gick i vrede
sin väg. Men hans tjänare gingo fram och
sade till honom, att om profeten hade
förelagt honom något svårt, så hade han nog
gjort det, huru mycket mer borde han då
icke gå och två sig, när det icke vore
något värre profeten hade sagt. Och han for
ned och doppade sig sju gånger i Jordan,
såsom Elisa hade sagt; och han vardt frisk
och ren, såsom hade han aldrig varit
spe-tälsk. Han vände då tillbaka med hela sin
skara till profeten. Och han hade blifvit
förvissad därom, att ingen Gud fanns utom
i Israel. Och han bad profeten emottaga
en skänk, men profeten emottog icke något
af honom, ehuru han var mycket enträgen
därom. Men då bad han, att profeten ville
låta honom få till skänks så mycket jord,
som ett par mulåsnor kunde bära. Ty han
ville icke mera offra åt någon annan Gud
än Herren, tilläggande dock, att Herren
måtte förlåta honom, att när hans herre
ginge in i Rimmons tempel och stödde sig
vid hans hand, han också måste tillbedja
där. Och Elisa svarade: Far i frid! Men
när han hade farit ett stycke på vägen, kom
Gehasi, Elisas tjänare, efter honom,
föregifvande sig vara sänd af sin herre, till
hvilken han sade, att det hade kommit
främmande, och narrade så ifrån Naaman både
silfver och kläder. Naaman, som icke anade
något bedrägeri, gaf honom gärna och mer
än han begärde; och han lät två af sina
tjänare gå med och hjälpa honom att bära
det. Men för denna handlings skull, kom
Naamans spetälska öfver Gehasi, 2 Kon. 5.

När Jesus icke kunde böta så många
i Nasaret, där han var uppfödd, som i
Kapernaum, så anför han denna
händelse såsom något liknande detta och säger:
Många spetälska voro på profeten Elisas

tid i Israel, och ingen af dem gjordes ren,
utom syriern Naeman (Naaman), Luk. 4: 27.

Naaman 3. En man, hvilken hade varit
med om att föra några af Benjamins släkt
fångna till Manehat, 1 Krön. 8: 7.

Naara, hustru åt Ashur, en man i Judas
stam. Hon hade en samhustru, som hette
Helea, och hon födde åt sin man fyra barn,
1 Krön. 4: 5, 6.

Naarai, en af Davids hjältar. Hans
fader hette Esbai, 1 Krön. 11: 37. I 2
Sam. 23: 35 heter han Paarai och kallas
arbit. Namnet Paarai betyder: Som
uppspärrar munnen, gensvar (Stora
kyrkobibeln).

Naason, Arons svåger. Hans fader hette
Amminadab och hans syster, Arons hustru,
hette Elizeba, 2 Mos. 6: 23. Namnet
betyder: Orm, spåman (Stora kyrkobibeln).

Sannolikt är det samme Naason, en furste
af Judas stam, som är upptagen med i Jesu
släktled af både Matteus och Lukas och
som där säges vara fader till Saimon, Matt.
1: 4; Luk. 3: 32. I Rut 4: 20 heter han
Nahesson, och i 1 Krön. 2: 10, 11 Nahson.
Sannolikt är han den hufvudman och
höfding af Judas stam, som var med under
vandringen i Sinais öken, och som af
Herren blef utsedd att vara. en af dem, som
skulle mönstra folket och hvilken, då de
tågade, gick i spetsen för Judas stam. Likt
höfdingarna för de andra stammarna
frambar han sin offergåfva bestående af ett
silf-verfat om etthundra trettio siklars vikt, en
silfverskål om sjuttio siklar efter
helgedoms-sikelns vikt, båda fulla med siktadt
hvete-mjöl, begjutet. med olja, en kopp af guld
om tio siklar, full med rökelse, en oxkalf,
en vädur, ett årsgammalt gumslamm, en
getabock, och till tackoffer två oxar, fem
vädurar, fem bockar och fem årsgamla
gumslamm, 4 Mos. 1: 7; 2: 3; 7: 12—17; 10: 14.
På dessa ställen heter han Nahasson.
Namnet Nahesson betyder: Erfarenhet
(Kru-macker).

Nabal, en man i Maon, som var mycket
rik. Han hade tre tusen får och ett tusen
getter. Då David var flyktig för Saul, voro
Nabals herdar med sina hjordar på samma
trakt, som David och hans män vistades.
Och så länge de vistades i deras närhet,
gick icke ett enda af djuren förloradt för
dem; utan dessa voro såsom en mur
omkring dem, både dag och natt. Och det
hände sig, då Nabal drog åstad till Karmel
för att klippa sina hjordar, att David sände
tio af sina drängar till honom och bad ho-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:04:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bmok/0302.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free