- Project Runeberg -  Bibelns män och kvinnor : biblisk konkordans /
245

(1894) Author: Kristian Roslund With: Erik Jakob Ekman
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - K - Kandace ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kandace, drottning i Etiopien
(Abysi-nien) kort efter tiden för Jesu himmelsfärd.
En hennes hofman hade varit i Jerusalem
och tillbedit, och på hemresan blef ban förd
till tron på Jesus och döpt af diakonen
Fi-lippus, Apg. 8: 27. Namnet betyder: En
drottning, en konungs moder (Stora
kyrkobibeln). »Namnet var en gemensam
benämning för de etiopiska drottningarna på den
tiden» (E. Nyström).

Kareah, fader till de två judiska
höfvits-männen och befälhafvarne Johanan och
Jonatan, 2 Kon. 25: 23; Jer. 40: 8, 13—16;
41: 11—16; 42: 1, 7; 43: 2—5. Namnet
betyder: Skalligt hufvud (Stora kyrkobibeln).

Karkas, en af de sju hofmän, som
betjänade konung Ahasveros och vid ett tillfälle
fingo befallning att föra drottning Vasti
inför konungen, Est. 1: 10, 11.

Karmi 1. Den siste af Rubens fyra
söner, hvilken följde med sin farfader Jakob
till Egypten, då denne drog dit med bela
sin familj för att råka sin son Josef. Af
Karmi uppstod en släkt, som kallas den
karmiska släkten, 1 Mos. 46: 9; 2 Mos. 6:
14; 4 Mos. 26: 6; 1 Krön. 5: 3. Namnet
betyder: Vinberg (Stora kyrkobibeln).

Karmi 2. En man af Judas stam,
fader till Akan = Akar (Akan 2), som
förgrep sig på det spillgifna och drog så olycka
öfver Israel, Jos. 7: 1, 18; 1 Krön. 2: 7.

Karmi 3. Äfven ban en man af Judas
stam, kanske son till Perez, Judas son, 1
Krön. 4: 1.

Karpus, en man i Troas, hos hvilken
Paulus hade lämnat sin mantel, böcker och
pergament, 2 Tim. 4: 13. Namnet betyder:
Frukt, fruktbarhet (Stora kyrkobibeln).

Karsena, en af de sju höfdingar i
Persien och Medien, hvilka voro konungen
(Ahasveros) närmast, sågo hans ansikte och
sutto fränast i riket, Est. 1: 14. Namnet
betyder: Årsgammalt lamm (Stora
kyrkobibeln).

Kedar, den andre af Ismaels tolf söner
(Ismael 1), stamhöfding i släkten, 1 Mos.
25: 13; 1 Krön. 1: 29. Han var brorson till
Isak och Midjan m. fi. och kusin till Esau
och Jakob m. fi. Namnet betyder: Svart,
mörk, bedröfvad (Stora kyrkobibeln).

Kedma, den siste af ofvannämnde Ismaels
tolf söner, 1 Mos. 025: 15; 1 Krön. 1: 31.
Namnet betyder: Älder, österland (Stora
kyrkobibeln).

Kedor Laomer, konung i Elam under
den tid, då Abraham var gäst i Kanans
land. Och det hände sig, att fem konungar,

som hade lydt under honom i tolf år,
afföllo från honom, däribland äfven konungen
i Sodom, på hvars område Lot, Abrahams
brorson, uppehöll sig. Då drogo Kedor
Laomer och tre andra konungar, som voro med
honom, ut och stridde mot de fem affallna
konungarne och blefvo dem öfvermäktiga.
Och de togo all egendom, som fanns i
Sodom och Gomorra, och alla deras lifsmedel
och drogo sina färde. De togo äfven med
sig Lot och all hans egendom. Men då
Abraham fick höra, att Lot var fången,
väpnade han sina tjänare och drog åstad
och slog Kedor Laomer och de konungar,
som voro med honom, och tog tillbaka all
egendom och Lot och hans egendom och
kvinnorna och allt folket, som de hade tagit,
1 Mos. 14: 1—24. Namnet betyder:
Föd-der tjänare, krigshär, kärf med kulor, pilar
(Stora kyrkobibeln).

Kefa, en man, hvilkens afkomlingar drogo
med Serubbabel upp utur fångenskapen i
Babel. De äro upptagna tillsamman med
Beerats barn och barnen från Kirjat-Arim,
Esra 2: 25. I Neh. 7: 29 heter han Kefira.
(Kanske är det dock ett platsnamn).

Kefas, en fiskare från staden Betsaida i
Galileen. Hans fader hette Jonas (Jonas 2),
och han hade en broder, som hette Andreas
(Matt. 4: 18; Joh. 6: 8 m. fi. st.), af
hvilken hau blef förd till Jesus för att i honom
finna Messias. Vid detta tillfälle fick han
af Jesus namnet Kefas, hvilket betyder
Petrus. Eljes var hans egentliga namn
Simon (Simon 2), Joh. 1: 40—42. En annan
gång, då Jesus gick utmed det Galileièka
hafvet, var Petrus (med hvilket namn vi
hädanefter benämna honom) där tillsamman
med sin broder Andreas, och fiskade. Han
fick då tillika med brodern särskild
kallelse att följa Jesus, som lofvade att göra
dem till människofiskare. Och de
öfvergåfvo strax näten och följde Jesus, Matt. 4:
18—20; Mark. 1: 16—18. Petrus var en af
de tolf, hvilka Jesus utvalde att vara hans
apostlar och utsände för att predika
evangelium, böta sjuka, utdrifva onda andar och
uppväcka döda, medan han ännu själf
vandrade här på jorden, Matt. 10: 1—15; Mark.
3: 13—19; Luk. 6: 12—16; Apg. 1: 13, 14.

Vid åtskilliga tillfällen tog Jesus endast
Petrus, Jakob och Johannes med sig. Så
voro de en gång med honom på ett högt
berg, då de fingo se både honom, Mose och
Elia förklarade. I stor förvåning utropade
då Petrus: Herre, här är oss godt att vara.
Vill du, så låtom oss här göra tre hyddor,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:04:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bmok/0249.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free