- Project Runeberg -  Bibelns män och kvinnor : biblisk konkordans /
122

(1894) Author: Kristian Roslund With: Erik Jakob Ekman
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - E - Elusai ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

122 BIBELNS WÄN OCII KVINNOR.

Elusai, en af de hjältar, hvilka kommo
till David i Ziklag, då denne var flyktig för
konung Saul, 1 Krön. 12: 5. Namnet
betyder: Guds starkhet (Stora kyrkobibeln).

Elymas, se Barjesus. Namnet betyder:
En vis man (E. Nyström).

Elzafan, se Elizafan.

Enak, fadern för en i Kanans land bo
ende folkstam, hvars medlemmar voro stora
och resliga människor, med afseende på hvilka
man ordspråksvis frågade: Hvem kan stå
emot Enaks barn? När Mose skickade
kun-skapare in i landet, och desse kommo till
Hebron, så bodde där tre Enaks söner. När
kunskaparne kommo igen och uppräknade
svårigheterna vid att intaga landet, sade de,
att de hade där sett t. o. m. barn af Enak.
Men innan Mose slutade sina dagar, sade
han till Israel: Herren, din Gud, skall
utrota dem och ödmjuka dem under dig, och
du skall fördrifva dem och snarligen förgöra
dem, 4 Mos. 13: 23—34; 5 Mos. 9: 2, 3.
Då Israels barn hade intagit landet, gåfvo
de åt Kaleb, en af kunskaparne, Hebron
eller Kirjat-Arba, såsom staden kallas efter
Enaks fader Arba. Kaleb fördref därur Enaks
förut nämnda tre söner, Jos. 15: 13, 14;
Dom. 1: 20. Namnet betyder: Rese, kedja,
halsprydnad (Stora kyrkobibeln).

Enan, en man af Naftali stam, fader till
en höfding och hufvudman i samma stam,
som hette Ahira, 4 Mos. 1: 15; 2: 29; 7:
78, 83; 10: 27.

Eneas, en man boende i Lydda i Petri
tid. Han hade legat till sängs i 8 år och
var lam. Men Petrus sade till honom:
Eneas! Jesus Kristus botar dig. Stå upp
och bädda åt dig! Och strax stod han
upp. Honom sågo sedan alla, som bodde i
Lydda och i Saron, och de omvände sig
till Herren, Apg. 9: 33—35. Namnet
betyder: Lof värdig (Stora kyrkobibeln.)

Enok, den sjunde från Adam. Hans fader
hette Jered (Jaret). När Enok var 65 år
gammal, födde han sonen Metusalah.
Därefter lefde han 300 år och förde ett
gud-ligt lefverne och födde söner och döttrar,
så att hans hela ålder var 365 år. Emedan
han förde ett gudligt lefverne (»vandrade
med Gud»), tog Gud honom bort, och han
vardt sedan icke mer sedd, 1 Mos. 5: 21—24,
1 Krön. 1: 3. Han upptages med bland dem,
som gjort stora ting genom tron enligt Ebr.
11. Där säges det ock, att det var genom
tron han blef borttagen, att han icke skulle
se döden. Men förr än Gud tog honom
bort, fick han det vittnesbördet, att ban

täcktes Gud, v. 5, 6. Judas anför en
profetia af honom, hvilken han redan i sin tid
skall hafva uttalat om de falske lärare, som
skulle komma att smyga sig in i Kristi
församling. Jud. 14, 15. Men den
profetian finnes icke i Gamla Testamentets
skrifter. Han upptages i Jesu släktled i Luk.
3: 37. I Gamla Testamentet heter han
Hanok. Enok, d. ä.: Invigd, välartad,
skicklig. Hanok, d. ä.: Invigd, förordnad (Stora
kyrkobibeln).

Énos, Sets son och Adams sonson. När
han var 90 år gammal, födde han sin förste
son och kallade honom Kenan (Kainan).
Därefter lefde han 815 år och födde söner
och döttrar. Hans hela ålder var 905 år.
I hans tid begynte man åkalla Herrens namn.
Hos Lukas upptages han i Jesu släktled,
1 Mos. 4: 26; 5: 6—11; 1 Krön. 1: 1; Luk.
3: 38. Namnet betyder: Eländig och
beklaglig människa (Stora kyrkobibeln), en fallen
man, underkastad ett slags ondt till både
kropp och själ (Midnattsr.); människa
(Fjellstedt).

Epafras, en man från Kolosse, af hvilken
de troende därstädes hade lärt känna Guds
nåd i sanning, och för hvilka han var en
trogen Kristi tjänare. Alltjämt kämpade han
för dem i sina böner, att de måtte bestå
fullkomligt samt blifva uppfyllda med
kunskap om Guds vilja. Han var Pauli och
Timotei medtjänare och var med dem, när
desse skrefvo brefvet till församlingarna i
Kolosse, och sände sin hälsning med till
nämnda församling. Paulus gaf honom det
vittnesbördet, att han hade stort nit för
de troende i Kolosse och för desamma i
Laodicea samt i Hierapolis. När Paulus och
Timoteus skrefvo brefvet till Filemon, var
Epafras Pauli medfånge i Kristus Jesus och
sände sin hälsning med till honom, Kol. 1:
6—8; 4: 12, 13; Filemon 23, 24.
Namnet betyder: Fraggande, skummande (Stora
kyrkobibeln).

Epafroditus, kallad af Paulus hans
broder, medarbetare och medkämpe. Han hade
rest som sändebud och tjänare åt de helige
i Filippi med någon hjälpbevisning till Paulus
i dennes behof. Men under öfverbringandet
af denna gåfva blef han sjuk och var nära
döden, men han vågade sitt lif för Kristus
och hans verk för att ersätta saknaden af
filipperna själfve i tjänsten mot Paulus. Gud
förbarmade sig öfver honom, så att han till
apostelns stora glädje återigen blef frisk. Han
längtade då att få komma till filipperna och
glädja dem; ty desse hade hört, att han va-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:04:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bmok/0126.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free