- Project Runeberg -  Bibelns män och kvinnor : biblisk konkordans /
6

(1894) Author: Kristian Roslund With: Erik Jakob Ekman
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - A - Abel ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

10 BIBELNS MAN OCH KVINNOR.

kunskap och insikt, så att konungen, då de
vid fostringstidens slut inställdes inför
honom, fann dem i alla de saker, som fordra
vishet i förståndet, tio gånger öfverlägsne
alla de spåmän och besvärjare, som voro i
hela hans rike, Dan. 1.

De bådo Gud, att han måtte uppenbara
för Daniel konung Nebukadnezar^ dröm och
dess uttydning. Gad hörde deras bön, och
därigenom undgingo alla Babels vise att
blifva förgjorda. Därefter blef Daniel
upphöjd till härskare öfver Babels hela landskap,
men på hans bön blef förvaltningen öfver
landskapet lämnad åt Sadrak, Mesak och
Abednego, Dan. 2.

Konung Nebukadnezar gjorde en stor
bildstod af guld. Då denna bildstod skulle
invigas, lät konungen sammankalla alla höga
ämbetsmän från hela sitt vidsträckta rike.
Han lät genom en härold utropa, att de alla
på ett gifvet tecken skulle falla ned och
tillbedja bildstoden. Om någon icke gjorde det,
skulle han kastas i den brinnande eldsugnen.
När sedan signal gafs, föllo alla ned och
tillbådo utom Sadrak, Mezak och Abednego.
De blefvo då anklagade och framkallade
inför konungen, som i vrede befallde dem
att, då signal åter gafs, falla ned och
tillbedja bildstoden. De svarade då: Om vår
Gud, hvilken vi dyrka, förmår att rädda
oss utur den brinnande eldsugnen och utur
dina händer, o konung, så skall han rädda
oss; och om icke, så vare det dig sagdt, o
konung, att vi icke dyrka dina gudar, och
att vi icke vilja tillbedja den gyllene
bildstoden, som du har uppställt. Då blef
Nebukadnezar uppfylld med harm och befallde,
att man sk alle elda upp ugnen sju gånger
utöfver, hvad man var van att elda den.
Därefter blefvo Sadrak, Mesak och
Abednego bundne och inkastade i den brinnande
ugnen. Men då konungen fick se fyra män
gå lösa i ugnen, af hvilka den fjärdes
utseende var likt en gudason, ropade han till
dem: I den högste Gudens tjänare gån ut
och kommen. Då ämbetsmännen samlades
och undersökte dem, funno de, att deras
hufvudhår icke var svedt och att ingen
eldslukt kunde förmärkas på dem. Därefter
utfärdade konungen ett påbud, att den, som
sade något ondt om Sadraks, Mesaks och
Abednegos Gud, skulle huggas i stycken och
hans hus blifva likt en smutshög.
Konungen gaf sedan Sadrak, Mesak och Abednego
stort välde i Babels landskap, Dan. 3.
Namnet betyder: Negos tjänare, ljusets tjänare
(E. Nyström och Stora kyrkobibeln).

Abel, den fjärde människan, som nämnes i
bibeln, var Adams och Hevas andre son. Han
vardt en fåraherde och offrade åt Herren af
förstfödingarne i sin fårahjord och af deras
talg, 1 Mos. 4: 2—4. Herren såg med
välbehag till hans offer, hvilket var större än
Kains, emedan det frambars genom tron.
Genom henne fick han det vittnesbörd, att
han var rättfärdig, då Gud gaf vittnesbörd
om hans gåfvor, och genom henne talar han
ännu, fastän han är död, 1 Mos. 4: 4; Ebr.
11: 4. Han var den förste, som träffades af
syndens lön, döden, och den förste, som fick
lida martyrdöden för sin gudsfruktans skull.
Han blef ihjälslagen af sin broder Kain, och
hans blod ropade till Gud från jorden 1
Mos. 4: 8—10; Ebr. 12: 24. Kristus säger
till de otrogne judarne, att allt rättfärdigt
blod, som blifvit utgjutet på jorden från den
rättfärdige Abels blod intill Sakarjas,
Bara-kiàs sons, blod skulle komma öfver dem, Matt.
23: 35; Luk. 11: 50, 51. Namnet betyder:
Fläkt, fåfänglighet, sorg, förgänglighet,
bedröfvelse (Stora kyrkobibeln, Fjellstedt,
Melin, E. Nyström och Josefus).

Abi 1. Moder till konung Hiskia.
Hennes fader hette Sakaria, 2 Kon. 18: 2. I 2
Krön. 29: 1 heter hon Abia och hennes
fader Sekarja. Namnet betyder: Min fader
(Stora kyrkobibeln).

Abi 2. En vis och förståndig man, som
förstod att arbeta i guld, silfver, koppar,
järn, sten, trä, röd och blå purpur, fint linne
och karmesin och att göra alla slags
inskärningar och att väfva alla slags
konstväfna-der. Han sändes af konungen i Tyrus till
konung Salomo, för att han i samråd med
Salomos vise och Davids vise skulle
förfärdiga alla de kärl och prydnader, som skulle
göras till templet i Jerusalem. Och han
afslutade till fullo allt det arbete, som han
hade åtagit sig åt konung Salomo i Guds
hus. Han var son till en kvinna af Dans
döttrar, men hans fader var en tyrier, 2
Krön. 2: 13, 14; 4: 11—16. Hans
fullständiga namn var Huram Abi, eller Huram
Abiv, 2 Krön. 4: 16, eller Hiram, 1 Kon.
7: 13, 14.

Abia 1. Profeten Samuels andre son, som
jämte sin broder Joel af fadren sattes till
domare i Israel. De dömde i Beer-Seba.
De vandrade icke på sin faders vägar utan
afveko därifrån för att söka vinning. De
togo mutor och förvrängde rätten. Därför
församlade sig alla äldste i Israel och gingo
till Samuel och sade till honom: Se, du har
blifvit gammal, och dina söner gå icke på

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:04:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bmok/0010.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free