Full resolution (TIFF)
- On this page / på denna sida
- Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Pfannenstill; men då denna tyckes låta vänta på
sig, anser jag mig ej längre böra förhala tiden,
utan börjar med att skärskåda professor
Söderbloms kritik, som publicerats i
”Stockholms-Tidningen” för den 8, 9, 12 och 13 september.
* *
*
En vetenskaplig diskussion med professor
Söderblom ställer sig emellertid ganska vansklig
redan på grund av den kunskapsteoretiska
ståndpunkt som denne celebre apologet intar. ”Logik
och mekanik äga tillämpning endast på materien,
på den oorganiska naturen”, förklarar professor
Söderblom i sin uppsats om ”Religion och
vetenskap”,[1] och samma sats återupprepar han till
yttermera visso i kapitlet ”Om tillvaron som liv” (sid.
408), där det heter: ”Men logiken har ingen plats
för livet. Logiken är tillämplig på det
oorganiska. När den skall tolka tillvaron, uteslutes
livet.” Detta är icke, som kanske mången skulle
vara böjd för att tro, endast några missförstådda
fraser, hämtade från den problematiske filosofen
Bergson; hos professor Söderblom är det djupt och
allvarligt livspatos, då han proklamerar att logiken
[1] Religionsproblemet II, sid. 398.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Project Runeberg, Sat Dec 9 16:01:18 2023
(aronsson)
(diff)
(history)
(download)
<< Previous
Next >>
https://runeberg.org/blmodapo/0010.html