- Project Runeberg -  Målarkonsten i nittonde århundradet /
339

(1913) [MARC] Author: Léonce Bénédite Translator: Ernst Lundquist
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

sin like i norsk konst. Hos Werenskiold mötas i sällsynt hög grad ursprunglighet och
kultur. Han ser djupt och klart på en gång. Hans samlande, ordnande, sofrande tanke
och känsla, som ständigt vakar och arbetar, har genom sin verkan utåt mer än något
annat bidragit till att skapa ett modernt norskt konstmedvetande både bland allmänhet
och konstnärer. Han skildrar aldrig några märkliga tilldragelser, han återgifver blott
hvad som af ena eller andra anledningen fängslat hans målaröga, men bakom och genom
hans människor, hans djur och hans landskap förnimmer man Norge, dess jord och luft,
dess ras och seder. Hans konst kan kortast karaktäriseras som besjälad naturalism,
han själf som Norges konstnärliga samvete. En särställning i hans konst intaga
teckningarna till Snorres Konungasagor, i hvilka han i stark förenkling funnit ett uttryckssätt,

Fritz Thaulow: Landskap. (Paris, Luxembourg.)

som så nära som möjligt sluter sig till sagans stil och anda. Han är ännu vid nära sextio
års ålder en oförtröttad sökare efter nya värden, och ingen af Norges äldre konstnärer
har så mycket gemensamt som han med den yngsta generationens sträfvanden.

Fritz Thaulow (1847—1906) kom efter en vinters studier hos Gude i Karlsruhe till
Paris och blef den förste som i målning af norska landskap tillämpade del franska
frilults-måleriets betraktelsesätt. Han hade en lysande målerisk begåfning, som isynnerhet
riktade sig på förgrundsmoliv: snö och rinnande vatten. Han utbildade sig i dessa
specialiteter till ell mästerskap, som småningom förskaffade honom världsrykte. Men detta
hade en återverkan på hans arbeten, som icke var fördelaktig. Den raflinerade tekniken,
som tilltalade hans internationella publik, blef för honom mer och mer hufvudsak, och
hans senare produktion är ett vackert skal med föga kärna.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:01:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blmalar/0381.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free