- Project Runeberg -  Målarkonsten i nittonde århundradet /
309

(1913) [MARC] Author: Léonce Bénédite Translator: Ernst Lundquist
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

tjurfäktare, kurtisaner, lokala poeter eller improvisatorer, och han behandlar dem i bred
stil, starka men fint sammanstämda färger. Genom sin riktning och sin smak har
Zuloaga, som mest lefver i Paris, slutit sig till den grupp, som utgöres af Lucien Simon,
Charles Cottet, René Ménard m. 11. — En annan konstnär, som intar en plats alldeles
för sig inom den spanska konsten, jämte Zuloaga, är hans kamrat och samtida Hermen
Anglada y Camarasa, född i Barcelona 1872. Hans far var vagnmakare och målade
akvareller på lediga stunder. Han förlorade lionom, dä han endast var sju år. Han hade
visat sina anlag genom naiva modelleringar. Efter litet motstånd från moderns sida fick
han tillåtelse att gå in vid akademien. Han började med att studera landskapsmålning.
Han kom tidigt till Paris och studerade där i fyra år för Jean Paul Laurens och Benjamin

Hermen Anglada y Camarasa: “Opal11. (Paris, Luxembourg.)

Constant. Men hans blickar hade riktats åt etl helt annat håll. Pariserlifvets scenerier
väckte hans lilliga intresse, och han kände sig mest dragen till de konstnärer, som
försökt återge detsamma, och hland impressionisterna särskildt den sista generationen,
t. ex. Toulouse-Lautrec. Del är isynnerhet del nattliga Paris, som tjusar honom med sin
artificiella belysning, de elektriska ljusfloderna, som drifva upp färgerna till ett slags
feberaktig intensitet och ge kurtisanernas sminkade ansikten en sällsam och fantastisk
prägel. Han har också målat en mängd motiv från musikkaféer, där luxuöst utpyntade
glädjeflickor skrida fram som spöken; hans rika färgharmoni har där någonting
öfver-naturligt, en på samma gång vällustig och hemsk ton. Det är sannerligen en konst
byggd på de gamla spanska traditionerna. Anglada har också målat en mängd scener
och figurer i naturlig storlek från sitt land: gitanor, dansöser och till och med stilleben
i denna magiska färgskala. Luxembourg-muséet äger af denne konstnär en grupp

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:01:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blmalar/0351.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free