- Project Runeberg -  Målarkonsten i nittonde århundradet /
277

(1913) [MARC] Author: Léonce Bénédite Translator: Ernst Lundquist
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

lade hans rykte. År 1811 är han i Rom hiand nazarenerna. En kort tid tycktes han
vara anförare för denna grupp, men hans kraftigare temperament drog honom snart till
femtonhundratalets mästare. Under sin vistelse i Rom utförde han tillsammans med
Overbeck i den tyske konsuln Bartholdys hus väggmålningar, som ha Josefs historia till
ämne och nu förvaras i Berlins Nationalgalleri. Ar 1819 kallas han af konung Ludvig
af Bayern alt dekorera glyptoteket i Munchen, och efter all ha reorganiserat Dusseldorfs
akademi, som sedan skulle bli så berömd, kallas ban 1825 att leda akademien i Munchen.
Han har hildat en hel skola af filosofisk, historisk och encyklopedisk målning af
färglösa kartonger, som något påminna om Chenavards manér; med denne knöt han för
öfrigt ett varaktigt vänskapsband i
Rom.

Efter upplösningen af den
romerska San Isidoro-gruppen och då
Europa fått lilet lugn efter alla de
blodiga striderna, grundades snart i
de små tyska staterna mycket
besökta undervisningsanstalter.
Diissel-dorfskolan skulle komma all spela
en verksam roll i den samtida tyska
målarskolans utveckling. Efter
Cornelius blef hans gamle San
Isidoro-kamrat Friedrich Wilhelm Schadow
direktör. Han var son till den
berömde bildhuggaren, var född i Berlin
1789 och dog i Dusseldorf 1862. Hans
direktörslid var särskildt lysande och
motarbetade kraftigt de klassiska
lärorna i italiensk och religiös
riktning. Olika strömningar yppade sig
där, och vid sidan af den historiska
riktningen bildade sig en skola för
genre- och landskapsmålning efter
mönster af de gamla holländska
mästarna, som de för öfrigt bättre förstodo, troligen också därför alt den franska
romantikens inflytande nu hade lättare att göra sig gällande. Bland de talrika tyska
konstnärer, som utbildade sig eller till och med bodde i Paris — flera blefvo för öfrigt
franska medborgare — bar man ej glömt namnen på bröderna Achenbach och Knaus,
hvilka förekomma i Luxembourg-muséets katalog. Ludwig Knaus hörde till dem, som
arbetade någon tid i Frankrike. Född den 5 oktober 1829 i Wiesbaden gjorde han sina
konstnärliga studier vid akademien i Dusseldorf mellan 1845 och 1852, reste sedan i
Italien och bodde i Paris till 1860. Han är nu professor vid akademien i Berlin. Hans
Promenad i Tuilerieträdgården i Luxembourg-galleriel har blifvit populär. Den är en
riktig typ för detta pittoreska, anekdotartade genremåleri.

Ludwig Knaus: Promenad i Tuilerieträdgården. (Paris, Luxembourg.)

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:01:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blmalar/0317.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free