- Project Runeberg -  Målarkonsten i nittonde århundradet /
271

(1913) [MARC] Author: Léonce Bénédite Translator: Ernst Lundquist
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

gjorde etl djupt intryck på honom. Han gjorde sedan en resa till Italien, Bayern och
Frankrike. Ar 1873 kommer han tillhaka till Munchen, arbetar för Barth och kommer
därifrån till Böcklin, hans älsklingsmästare, hvilken han följde till Firenze 1875.
Intresserad af alla slags målningssätt har han målat i olja, i tempera (ägghvita) och al fresco.
Hans lifsverk företer kompositioner med figurer och landskap. Figurerna äro helt och
hållet i Böcklins stil, hållna i ganska starka färger och af en målerisk realism, som
stundom är tämligen nykter. Han målar företrädesvis historiska genrescener, oftast i dekorativ
stil, som man kan se i kasinot i Baden-Baden, i Aargau, i Ziirich eller i Basel, i åtskilliga
offentliga palats eller enskilda hus. Han älskar särskild! ryttarnas och lansknektarnas
brokiga kostymer, som göra en dråplig effekt mot en bakgrund af snö: Lansknektar i snö,

Hans Sandreuter: Vid himlens port.

Lansknektar bemäktiga sig en fora, eller allegorier i mästarens manér, t. ex.
Ungdomskällan i Baselmuséet. Men om hans realism förefaller oss litet tyskt klumpig, äro hans
landskap i stället ytterst personliga och gifna med en manlig, kraftfull och dristig teknik.

Ferdinand Hodler är född i Bern 1853. Han har följt Böcklins spår i valet af ämnen
och, i början, i hans kraftiga, färgstarka manér; men längre fram utvecklar han sig till
en sträf och till och med afsiktligt brutal stil med skarp konturteckning, parallellt
ordnade linjer och våldsamma, oförmedlade lokalfärger. Det har man kallat impressionism
i Tyskland, men det är snarare ett slags arkaistisk och kärf akademism, som för öfrigt
långt mera påminner om äldre målarkonst än den är en verklig framställning af naturen.
Natt och Eurglmi tillhöra hans första manér, Sanningen och Dagen det senare.

Det franska inflytandet på den schweiziska konsten är ganska utbredt och motväger
genom sin måttfullhet Böcklinskolans öfverdrifter. Här är att nämna den talrika familjen
Girardet, gravörer, dekoratörer, historiemålare eller orientalister; dekoratören L. P. Robert,



37. — Målarkonsten. II.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:01:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blmalar/0311.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free