- Project Runeberg -  Målarkonsten i nittonde århundradet /
263

(1913) [MARC] Author: Léonce Bénédite Translator: Ernst Lundquist
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Victor Gilsoul

små torg omgifna af smala fasader
med ljusröda tegeltak. Bryssel-muséet
äger Pråmar i snön (1901), ett af hans
vackraste arbeten, och i Luxembourg
finns Töväder (1904), som kanske är
hans mästerverk.

Théo van Rysselberghe står i
närmare samband med den franska
skolan. Han är impressionist och hör
till pointillisternas grupp. Men han
visar en viss frihet i målningssättet
och har varit på sin vakt mot
frestelsen att med öfverdrifven stränghet
tillämpa systemet. Född 1862 slöt
han sig 1886 till den nya riktningen
i Frankrike; han bor för öfrigt mest
i Paris. En resa till Spanien och
Marocko utvecklade hans sinne för
ljusverkan. Théo van Rysselberghe
har i en frisk och blomstrande
färgskala målat porträtt, naket och till och
med betydande dekorativa väggmål-

: En krök af Briiggekanalen.

36. — Målarkonsten. II.

Alexandre Théodore Honoré Struys: Förtröstan till Gud.

(Van Cutsenis samling.)

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:01:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blmalar/0301.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free