- Project Runeberg -  Målarkonsten i nittonde århundradet /
193

(1913) [MARC] Author: Léonce Bénédite Translator: Ernst Lundquist
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

har med oväntade och kraftiga färgharmonier utfört duktiga och insiktsfullt gjorda
porträtt samt de mest retande stilleben. Luxembourg äger från denna tid porträttet af
romanförfattaren Paul Adam i präktig, klassisk stil.

Härstammande från en litterär och bildad familj är äfven René Ménard en högt
utvecklad ande. Vid sidan af fadern och onkeln, filosofen Louis Ménard, kunde hans
intelligens ej undgå att öppna sig för alla skönhetens former, i verkligheten eller i fantasien.
Hans första Salongslafla är daterad 1883; han tvekade en lid mellan antika och moderna
ämnen, tydligen påverkad, liksom alla hans kamrater, af de då rådande naturalistiska
idéerna. Inemot 189(1 finner han
emellertid sin väg, som han sedan vandrar
med allt säkrare steg för hvarje dag,
mellan porträttet, individualiseradt,
uttrycksfullt, noga studeradt l. ex. af Louis
Ménard i Luxembourg och syntetiska
syner af landskap i färger med högtidlig
glans, under en orolig himmel och
befolkade af episka hjordar eller sköna
nakna kvinnor med rena former, som
spegla sig i vatten. En resa till Sicilien
befäste hans första bekantskap med
antiken. Därifrån härstammar hans vackra
»historiska» taflor Agrigentum (1890),
Antik mark (1901) o. s. v. Réne Ménard är
riddare af hederslegionen sedan 1900.

De båda personligheter, som redan
den första dagen trädde i spetsen för
den lilla gruppen genom sitt kraftiga
temperament, sin djärfhet och till och med
sina öfverdrifter, äro Lucien Simon och
Charles Cottet. Allmänheten hade
redan vant sig att sammanställa dem, innan
de förenades af en förtrolig vänskap.

Bägge hade nyss återeröfrat Bretagne,
som redan var öfversvämmadt af så

många målare, och skildrade med hittills okändi kraftigt uttryck lifvet bland dessa
strandbor med främmande yttre och primitiv karaktär. Bägge voro, liksom deras andra
kamrater, från borgerliga, välbärgade hem och hade fått en god uppfostran.

Lucien Simon, den äldre af dem, är född i Paris den 18 juli 1861. Han aflade sina
akademiska examina och tycktes ett ögonblick tveka mellan litteraturen och konsten, men
han bestämde sig snart. Han kom till Académie Julian, där han sammanträffade med
Dinet, Desvalliéres och René Ménard, och utställde först 1885. 1 några år vacklar han
mellan skolämnena och verklighetens lockande företeelser. Sedan ägnar han sig helt och
hållet åt denna. Än målar han bretagneska landskap och seder, som han skildrar med
kraftig objektiv iakttagelse, en förmåga att tränga in i typerna, fysionomierna och till och

René Ménard: Höst.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:01:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blmalar/0227.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free