- Project Runeberg -  Målarkonsten i nittonde århundradet /
180

(1913) [MARC] Author: Léonce Bénédite Translator: Ernst Lundquist
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Hvad Eugéne Carriére beträffar, hehöfs blott ett ord för alt uttrycka vidden af del
inflytande han utöfvat på sina samtida. Han har nästan grundat en religion. Ty det
finns en Carriére-kult. Hans andliga skönhet och storheten hos hans verk ha genom
själfva sitt allvar och sin egenskap alt endast vara tillgängliga för ett fåtal skapat glödande
beundrare, som ännu mera eldades af allmänhetens likgiltighet och sarkasmer. Man
förebrådde honom nämligen hans principiellt genomförda skuggdränkta ljusdunkel, hans allt
tydligare visade förakt för färgkoketteri och den skenbara enformigheten i hans eviga
skildringar af moderskapet. Minnesutställningen af mästarens verk, som förklarade
hans lefnadslopp och framlade den logiska och nödvändiga utvecklingen af hans verk,
gjorde honom åtkomlig för den stora allmänheten. Carriére hade debuterat med verklig
koloristbegåfning. Född den 29 januari 1849 i Gournay-sur-Marne (Seine-et-Oise), kom
han in vid Ecole des Beaux-Arts 1869, på Cabanels ateljé. Kom så kriget 1870. Han tog
värfning som soldat, blef tillfångatagen vid Neuf-Brisaeh och internerad i Dresden. Han
läflade om Romprisel 1876, samma år som han utställde för första gången, men afstod
snart från all täfla. Han hade händelsevis kommit att vistas i Saint-Quentin och där gjort
bekanskap med La Tours pasteller, som utöfvade ett första inflytande på honom. Han
tycks i början också ha tagit emot råd af Henner, som naturligtvis pekade åt samma
modelleringsprinciper. Men isynnerhet påverkades han af Rubens och ännu mera af

Velasquez. Hela hans första
delikat måleriska manér, där
lina, distinguerade, skära, blå
och blekgula färger
harmoniera med bruna eller grå
neutrala toner, grundar sig
på denna inspiration.
Ämnena äro nu företrädesvis
barn i mer eller mindre
forn-tidsaktig utstyrsel, än
hållande en ölstånka eller en
bricka, än lekande med en
hund. Den första slöjan i
Toulon-muséet, 1886,
betecknar en ny riktning i
allvarligare anda; den är ännu
tydligare i del vackra
porträttet i helfigur af skulptören
Devillez (1887), en konstnär
och på samma gång
insiktsfull samlare, som i sitt hem
i Mons skapat ett helt
Car-riére-museum. Detta djupt
uttrycksfulla porträtt, hvars
dämpade färgmust strålar
Eugéne Carriére: Skulptören Devillez. tram i klarl ljlis ur djupet al

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:01:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blmalar/0214.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free