- Project Runeberg -  Bibelns grundläror /
648

(1922) [MARC] Author: Carl G. Lagergren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Fjärde delen. Läran om frälsningen (Soteriologi) - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

synd. Men om så olyckligt sker, att de råka falla i nå£on synd, så
är Jesus på Faderns högra sida, icke till försvar för deras synd, ty
den vinner aldrig erkännande eller försvar hos Gud, men till försvar
och hjälp för dem, som genom synden kommit på obestånd och äro
genom tron på Kristus en gång rättfärdiggjorda.

Sonskapets förmåner och välsignelser äro månge. Fadern icke
blott förlåter den förlorade sonen hans synd och brott; han öppnar
för honom sin famn och sitt hus, giver honom kläder, skor och ring,
slaktar den gödda kalven och slösar all sin faderliga ynnest på
honom. Bland sonskapets förmåner kunna räknas 1) barnaskapets ande
(Rm. 8: 16; Gl. 4: 4^-6; 1 Jh. 3: 1, 2); 2) fritt tillträde till Fadern
eller nådens tron (Ef. 2: 18; Eb. 4: 16); 3) Kristi broderskap (Rm.
8: 29; Eb. 2: 11); 4) Guds faderliga ynnest och omvårdnad (Ps. 103:
13; Fl. 4: 19; Eb. 12: 9, 10) och slutligen 5) en evig härlighets arv
i himlarna (Rm. 8: 17; 1 Pt. 1: 3, 4; Ub. 21: 7).

Grunden till människans rättfärdiggörelse är Kristi person och
verk. Några hava antagit, att försoningen i och för sig, utan hänsyn
till syndarens personliga förhållande till Kristus, frälsar honom från
skuld och dom. Synden är skuld och återlösningen är dess betalning.
Men detta är icke skriftenligt. Fridömandet grundar sig på Kristi
ställföreträdande gottgörelse och lydnad, som tillräknas syndaren.
Men* icke kan Gud tillräkna syndaren något, som i verkligheten icke
hör honom till. Guds dom måste grunda sig på sanning och
verklighet. Om Gud tillräknar oss Adams synd, så är det, emedan vi voro
i Adam eller ett med honom; om våra synder tillräknas Kristus, så
är det, emedan han frivilligt påtagit sig vår skuld och blivit ett med
mänskligheten, och om Kristi rättfärdighet tillräknas de troende, så
sker det, emedan de äro i Kristus, ett med honom, förenade med
honom genom tron. Pånyttfödelse, tro, rättfärdiggörelse och helgelse
höra tillsamman. Gud gör icke den ogudaktige rättfärdig i hans
synder. Han förklarar honom rättfärdig endast i det fall, att han är ett
med Kristus genom tron, som är fullkomligt rättfärdig och som genom
sin Ande kan göra den ogudaktige rättfärdig, icke blott i lagens ögon,
utan i hans egen sedliga karaktär.

Guds nåd är rättfärdiggörelsens verkande orsak, Kristi försoning
dess förtjänande orsak och tron dess förmedlande orsak.

Rättfärdig i den meningen att vara fullkomligt helig kan ingen
mänsklig varelse vara eller bliva här på jorden (Prd. 7: 20). Även
hos de pånyttfödda och med Kristus förenade finnes sedlig förvänd-

648

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:09:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibgrund/0654.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free