- Project Runeberg -  Sergels konst /
102

(1914) [MARC] Author: Harald Brising
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

far, så är det mindre väsentligt att han för
huf-vudets skull studerat antika Venusbilder, men
hvad som är af vida större intresse är att
kropps-Fig. Q2. ställningen tydligen återgår till en »Venus
ac-croupie». Två sådana funnos i själfva Farnesina,
och Sergel kunde alltså beskåda dem omedelbart
efter Rafael. Typen återgår enligt nyare
forskningar till en staty som konungen af Bithynien
lät sin hofbildhuggare Doidalsas utföra, då han
icke kunde få köpa den knidiska Afrodite, trots
att han erbjöd sig betala Knidos^hela statsskuld.

Egendomliga skickelse, att en sentida nordisk
konstnär skulle i en grupp söka att förena både
Praxiteles’ och Doidalsas’ konst. Det är ett rent
antikt drag hos Sergel, detta att han förstår att
se och tillägna sig stor konst utan att någonsin blifva en efterhärmare. Om honom
gäller hvad Ludovico Carracci sade, då man frågade honom hvilken konstnär han
skattade högst: »Den», svarade han, »som förstår att tillägna sig det bästa af de
bästa.» Quello, disse, che il meglio da migliori togliando saprä approfitarsene}

Det kan nämligen icke betviflas att Amor och
Psy-che är en själfständig och stor skapelse. Ingen »Venus
accroupie» har Psyches flickaktiga, föga utvecklade
former, ingen Amor af Centocelletypen öfverensstämmer
fullständigt med Sergels Amor — framför allt är
huf-vudtypen en annan — ehuru likheter föreligga i fråga
om vingarna, ställningen, åldern och uttrycket. Icke
förgäfves blef detta konstverk Sergels populäraste, af
hvilket han på beställning fick utföra icke mindre än 6
förminskade kopior — naturligt nog med olika grader
af entusiasm.2 Helt visst är Faunen öfverlägsen i
formbehandlingen, kanske därför att Amor och Psyche blifvit
öfverarbetad och afslutad under en kyligare stilperiod,

92. »VÉNUS ACCROUPIE». ’

Modern kopia efter antiken af 1 Citeradt i Goethes Winckelmann sid. 163.

Coyzevox. Louvre. 2 Uppräknade i Göthes Sergelbok, sid. 70—71.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:02:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bhsergel/0111.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free