Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
prosa — i båda fallen pålägger man sig visserligen
band, men till gagn; största möjliga energi och
åskådlighet i framställningen ges endast genom
sådana medel som den lyriska formens koncentration,
klangfärg och rytmik, fortsätter han sina påståenden,
vilka i det stora hela alldeles sammanfalla
med Heidenstams försvar för versen vid början
av hans bana. Det är individualiseringen av rytm
och ordförråd, som innerst är målet för hans stora
konst.
Det skulle föra mig för långt att här med
många provstycken från Frödings verkstad visa upp
finheten av hans verssmide; det kan numera i stor
utsträckning studeras i mina anmärkningar till hans
»Samlade skrifter». Jag skall inskränka mig till en
enda dikt, Fredlös, vars förtätade, drömskt
realistiska stämning gör den till en av Frödings mest
gripande. I ett tidigare manuskript har den titeln
»Slusken» och är berättad i tredje person:
Och slusken han vandrar med påken i hand
Jag drömmer att jag vandrar med påken i hand
Då tänker väl slusken: en gård och en kvinna,
en fristad att finna,
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>