Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
tillfälligheters tryck. Han yttrade ju själv, att man måste
ha blivit ormbiten av livet för att kunna åstadkomma
dikt av djup betydelse.
Det som från början drev honom till diktning
— alla versövningar och rimmerier lämnade åsido
— var snarare disharmonier inom honom själv än
själva skrivlusten. Full av dröm och fantasi, men
ur stånd att bemästra livet ikring sig och göra av
nuet det han önskade sig — en på det sättet
kluven natur söker sig en värld att behärska, den
diktade, och diktar själv, om han finner sig ha
makt över materialet, det handlag, av vilket allt
låter forma sig. I arv har han mottagit mycket
både av den nervöst känsliga uppfattningen och
det lätta formsinnet. När »Guitarr och Dragharmonika»
kom ut, betraktade man i allmänhet dess
»griller och grubblerier» som vanlig ungdomlig
dysterhet och brydde sig inte om att ta närmare
reda på arten av dess melankoli. Men i själva
verket kommer den diktgruppen mer från hjärtat
och ligger längre tillbaka i tiden än fallet var med
de värmländska låtarna. En ghasel, dikten om
honom som står och ser på livet och världen
genom gallret, han som ropar:
Jag vill, jag vill, jag skall, jag måste ut
och dricka liv, om blott för en minut,
jag vill ej långsamt kvävas bakom gallret.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>