Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
samlet i Fangernes Personer, alt kunstnerisk
Lys falder paa dem.
Et af de mest slaaende Exempler paa denne
Opfattelsesmaade hos Zola findes i Le ventre de
Paris. Her er Hallerne i Paris malte som en
Kjedel, bestemt til et helt Folks Fordøjelse, en
kæmpemæssig Metalbug, Symbolet paa de
Velnæredes og Fedes Liv. Den Befolkning, der
grupperer sig om Hallerne er lutter Fede, til
hvem Helten som mager danner Kontrast.
Den uhyre Metalbug gjentager og afspejler
sig nu overalt. De Kvinder, Hovedpersonen
træffer, have et saa rundt og stramt Bryst, at
det ligner en Mave. Deres runde, rosenrøde
Fingre have smaa Maver paa Yderleddene. Selv
Husene i Kvarteret varme med falsk
Godmodighed deres fremspringende Maver i de første
Solstraaler. [1]
Man iagttager ingensteds bedre Zolas Grundsynsmaade.
Han er som Digter ikke først og
fremmest Psykolog, saa lidt som hans første
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>