- Project Runeberg -  Betraktelser för hwar dag i året /
431

(1897) [MARC] Author: Carl Olof Rosenius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Den 3 Augusti

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Den 3 Augusti.

Om wårt hjerta fördömer oss, då är Gud större än wårt hjerta
och wet allting
. 1 Joh. 3:20.

Märk de orden: Gud wet allting — derföre skall Han fälla en
annan dom än wårt hjerta. Huru skall det förstås? Det skola wi nu
se. Christus säger, att hans lekamen och blod blefvo utgifna för oss.
Är det icke sannt, att om du kunde rätt tro och besinna, hwad det
wäger, att Guds Son utgifwit sin lekamen och blod för oss, då skulle du
begynna att ropa af idel fröjd och säga: "Alla synder äro deremot
såsom ett intet, knappt såsom en gnista emot det stora hafwet." Men
just så ser Herren det beständigt. Uti himmelen hålles Christi blod
beständigt i hög ära, der gäller det mer än hela werlden. Du och jag,
wi hafwa så ömkliga hjertan, att de ingen stund kunna behålla och
besinna, hwad som dock är större än hela werlden; för wåra mörka och
skröpliga hjertan är Christi blod af ganska ringa wärde, men för Gud
är det beständigt af ett omätligt och outsägligt wärde. Det wet Christus;
derföre kunde Han säga: "Den som är twagen, han är alldeles ren, och
I ären rena." Du och jag kunna icke riktigt tro, men Christus tror
fullkomligt, att hans blod gäller; derföre kan Han döma, såsom wi nu
sett. Besinna detta djupt, så skall du i din allrawärsta syndanöd kunna
säga till Gud: "Helige Fader! om du nu will förkasta mig, så måste
du först förkasta din älsklige Son, hans lekamen och blod, som du
emottagit till lösepenning för mig. Du kan icke förkasta mig, så länge du
gillar lösepenningen."

Detta är den egentliga grunden, hwarföre nåden är oföränderlig.
Men Johannes säger: "Gud wet allting." Det är ännu flera
omständigheter, som Gud wet, hwarigenom nåden är orubblig. Det står (Luc.
22), att Christus wisste förut, att Petrus skulle falla och förneka Honom.
Då tänker jag så: Om denna Petri skröplighet hade utgjort ett skäl för
Christus att förkasta honom, så hade Han gjort det redan förut, så hade
Han aldrig någon stund warit honom nådig; ty Han wisste från
början alla Petri skröpligheter, Han trodde aldrig någon stund något bättre
om Petrus. Det är en tankewilla hos oss, att wi tycka, liksom Gud
finge se wåra synder då och då, när likwäl Han har sett dem alla ifrån
början. Han ser i ett ögonblick allt, hwad som bor i oss, allt hwad ondt,
som skall utbryta genom hela wårt lif. Skulle Han någonsin för
sådant förkasta oss eller tröttna med oss, så skulle Han aldrig börjat med
oss,
att frälsa oss, draga oss till sig och benåda oss. Han wet, att wi
egentligen äro desamma i alla stunder, de bättre och de sämre. Hos

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:53:07 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/betrakt/0437.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free