- Project Runeberg -  Belgien /
92

(1916) [MARC] - Tema: War
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Rubens’ Billeder paa Statens Musæum for Kunst, af Karl Madsen, Direktør for Statens Musæum for Kunst

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

92 RUBENS* BILLEDER
Et saadant findes paa Gaunø og lader skimte et af Al-
trene og mange af Sideskibenes 35 Loftsbilleder, til
hvilke Rubens havde leveret Skitserne med det udtryk-
kelige Forbehold, at Udførelsen blev besørget af hans
Medhjælpere og Elever. Billedet af Salomons Dom var,
da Sperling besøgte Antwerpen, rimeligvis allerede for
et Par Aar siden afleveret til det Raadhus, for hvilket
det var bestemt. Men havde han set det under Arbejde,
vilde han sagtens ogsaa her have følt sig forarget over
Elevernes Andel i Værket. Den er unægteligt stor og
røber sig let for kritiske Øjne, f. Eks. i Raadsherrerne,
i Bødlen og i den knælende Kvindes udstrakte Arm.
Alle de vigtigste Partier har Mesteren dog selv gen-
nemgaaet. Han har forskønnet Bedragersken og malt
hendes døde Barn, han har givet den sprællende Dreng
Liv og Friskhed, hans fyrige Pensel har paasat den gule
Kjole de tindrende Højdelys, der virkersom Blink af Ild.
Maa vi end erkende, at Billedet ikke er noget helt
egenhændigt Værk af Rubens, har dog ingen af de se-
nere Tiders gode Erhvervelser til vort Galleri ladet det
miste sin Glans. Det virker endnu her — efter CARL
BLOCHS gode Udtryk — „som en vajende Silkefane";
fjærnedes det derfra, vilde dets Sol synes at være
gaaet bort.
II
Ogsaa i Danmark var det erfaret, at Flanderns Ma-
lerkunst længe før Rubens’ Tid havde udmærket sig ved
Skarphed i Naturiagttagelsen, Omhu i Gennemførelsen
og Glans i Farvevirkningen. Derfra var baade Maler-
kunstens Teknik og densNaturgengivelse bleven refor-
meret af Brødrene VAN EYCK. I Portrætsamlingen paa
Københavns Slot var sikkert det af en flamsk Mester i
1515 malte Portræt af Christian den anden det finest
malte og det mestsjælfulde Billede. Danmark havde og-
saa vedhinTid faaet sinebedsteAltertavlerfraFlandern.
Rigeligere var vi dog blevne forsynede med flamske

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 16:19:38 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/belgien/0158.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free