- Project Runeberg -  Konkordiebogen, eller Den evangelisk-lutherske Kirkes Bekjendelsesskrifter /
479

(1882) [MARC] With: Carl Paul Caspari, Gisle Johnson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VII. Konkordieformelen - 2den Del. Grundig, klar, rigtig og endelig Gjentagelse og Forklaring - IX. Om Christi Nedfart til Helvede

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Konkordieformelen. Grundig Forklaring, X. 479
nåar Modstanderne lcegge an paa enten ved Vold og Tvang eller paa un
derfundig Vis at undertrykke den rene Lcere og lidt efter lidt igjen faa
indsmuglet sin falske Lcere i vor Kirke, at da dette, som sagt, heller ikke i
Middelting kan ste med ustadt Samvittighed og uden Skade sor den gud
dommelige Sandhed, For at opklare denne Strid og ved Guds Naade
endelig afgjore den give vi den christelige Lceser herom denne enfoldige Besked.
2. Naar nemlig saadanne Ting opstilles under Navn og Skin af ydre
Middelting, som, omend en anden Farve bliver dem paastrsgen, dog i
Grunden ere mod Guds Ord, faa skulle disse ikke ansees som frie Middel
ting, men skyes som af Gud forbudne Ting; heller ikke stal man under de
rette frie acliapdora eller Middelting henregne saadanne Ceremonier, som
have eller, for derved at undgaa Forfslgelfe, ville fremkalde Skinnet af, at
vor Religion ikke afviger stort fra den papistiske, eller at denne iallefald ikke
er os meget imod, eller naar saadanne Ceremonier have den Hengsigt, fordres
eller tages i den Mening, at dermed og derved begge de modstridende Reli
gioner skulde vcere forenede og blevne til eet Legeme, eller paany en Til
trædelse til Pavedsmmet og en Fjernelse fra Evangeliets rene Lcere og den
sande Religion derved skulde ske eller lidt efter lidt deraf folge. Thi i dette
Tilfcelde stal og maa gjcelde, hvad Paulus strider 2 Kor. 6 „Drager
ikke iet fremmed Aag; hvad Samfund har Lys med Msrke ? Derfor gaar nd
fra dem og frastiller eder, siger Herren" o. s. v.
3. Ligeledes er det heller ikke rette eller Middelting, naar
det er unyttige, naragtige Skuespil, som hverken tjene til god Orden, chri
stelig Tugt eller evangelist Velanstændighed i Kirken.
4. Men om de rette acUaMora eller Middelting (fom de ovenfor
ncevnte) tro, lcere og bekjende vi, at disse Ceremonier ikke iog for sig selv ere
nogen Gudstjeneste eller nogen Del af samme, men maa tilbsrlig stjelnes fra
denne, som skrevet staar : „De dyrke mig forgjeves, idet de loere faadanne Lår
domme, som ere Menneskers Rud", Matth. 15
5. Efter dette tro, lcere og bekjende vi, at Guds Menighed paa ethvert
Sted og til enhver Tid, naar Lejligheden fordrer det, har god Fsje. Magt
og Myndighed til paa en ordentlig og fommelig Maade, uden Letsindighed
og Forargelfe, at forandre, formindste og forsge dem, altefterfom det til
enhver Tid ansees nyttigt, gavnligt og bedst til god Orden, christelig Difci
plm og Tugt, evangelist Velanstcendighed og Kirkens Opbyggelse. Hvorledes
man ogsaa med god Samvittighed kan vige og give efter for de Svage i
Troen i faadanne ydre Middelting, lcerer Paulus Rom. 14 og bevifer det
ved sit Exempel Ap. Oj. 1 6 og 21 1 Kor. 9
6. Vi tro, lcere og bekjende ogsaa, at i Bekjendelsestider, naar Guds
Ords Fiender begære at undertrykke det hellige Evangeliums rene Lcere, er
den hele Guds Menighed, ja ethvert Christenmenneske, men iscer Ordets Tje
nere som Guds Menigheds Forstandere skyldige til efter Guds Ord frit,
offentlig at bchende Lceren og hvad der hsrer til den hele Religion, ikke alene i
men og aa i Gjerning, og at de da i dette Tilfcelde hellerikke i faa
danne Middelting maa vige for Modstanderne eller tilstede, at de af Fien
c den rette Gudstjenestes Svcekkelse og Afguderiets Plantelse og Be
fcestelse med Magt eller List blive dem paatvungne. som strevet staar Gal ssll -
derfor faste i den Frihed, hvormed Christus har frigjort os, og lader
eder ikke atter holde under Trcrldoms Aag. " Fremdeles Gal. 2 ft. 51 -
„Ha nogle falske Brodre havde indsneget sig, hvilke listig vare komne ind
for at bespeide vor Frihed, som vi have i Christus Jesus, forat de kunde

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:40:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekjen82/0487.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free