- Project Runeberg -  Konkordiebogen, eller Den evangelisk-lutherske Kirkes Bekjendelsesskrifter /
392

(1882) [MARC] With: Carl Paul Caspari, Gisle Johnson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VII. Konkordieformelen - 1ste Del. Kort Begreb - X. Om Kirkeskikke som man kalder Adiafora eller Middelting - XI. Om Guds evige Forudviden og Udvælgelse - Den rene sande Lære om denne Artikel

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

392
Konkordieformelen. Kort Begreb. XI.
9. 11. Naar saadanne Ceremonier, Bud og Anordninger blive som
nsdvendige med Tvang paanodte Guds Menighed tvertimod den christeliqe
Frihed, som den har i udvortes Ting.
10. 111. Ligesaa, at man i Forfolgelsens Tid, naar det gjalder aaben
Bekjendelse, kan i saadanne Middelting og Ceremonier lempe sig efter det
hellige Evangeliums Modstandere og deri komme overens med dem, hvilket
gjsr Sandheden Afbrcek.
11. IV. Ligesaa, naar saadanne udvortes Ceremonier og Middelting
blwe saaledes afskaffede, som om det ikke stulde staa Guds Menighed frit
for, efter sin gode Lejlighed, i christelig Frihed at bruge en eller flere af
dem, alt eftersom det til enhver Tid er Kirken til stsrst Nytte.
XI.
Om Guds evige Forudvidm og Udvælgelse.
1. Om denne Artikel har der ikke offentlig vceret nogen Strid mellem
den llugsburgfle Konfessions Theologer. Men, efterdi det er en trsstelig
Artikel, naar den bliver ret behandlet, og forat der ikke i Fremtiden stal
blive fort nogen forargelig Strid derom, har man ogsaa forklaret den i
dette Skrift.
Den rene sande Lcrre om denne Artikel.
2. I. For det Fsrste maa man nsje lcegge Mcerke til Forskjellen mellem
og d. e. mellem Guds Forudviden og hans
evige Udvcelgelse,
3. 11. Thi Guds Forudviden er intet Andet, end at Gud ved alle
Ting, forend de ste, som skrevet staar: „Der er en Gud i Himmelen, som
«åbenbarer Hemmeligheder; han har knndgjort Kong Nebndkadnezar, hvad
der ste stal i de sidste Dage" 2, 281.
4. 111. Denne Forudviden vedkommer ftaa een Gang baade de Fromme
og de Onde, men den er ingen Aarsag til det Onde, hverken til Synden,
at man gjsr Uret (hvilken oprindelig kommer fra Djcevelen og Menneskets
onde, forvendte Vilje), ej heller til de Ondes Fordærvelse, hvilken de selv
forskylde, men den ordner det kun og afstikker det et Maal, hvor lcenge det
stal vare, og hvorledes det, uanseet at det i sig selv er ondt, stal tjene
hans Udvalgte til deres Salighed.
5. IV. Prcedestinationen derimod eller Guds evige Udvcelgelse ved
kommer kun Guds fromme, ham velbehagelige Born; den er en Aarsag til
deres Salighed, idet han sorger for den og forordner, hvad der horer til
den; paa den er vor Salighed fan fast grnndet, at Helvedes Porte ikke
kunne fan Overhllllnd over den 10, 28. Matth. 16, 181.
6. V. Denne Udvælgelse stal man ikke udforske i Guds hemmelige
Raad, men ssge i hans Ord, hvori den er bleven aabenbaret.
7. VI. Men Guds Ord forer os til Christus, fom er den Livets Bog,
i hvilken alle de ere opskrevne og udvalgte, som stulle blive evig salige,
som strevet staar: „Han udvalgte os i ham, fsr Verdens Grundvold blev
lagt" M 1, 41.
8. VII. Denne Christus kalder alle Syndere til sig og forjetter dem
Hvile, og det er hans alvorlige Vilje, at alle Mennesker skulle komme til

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:40:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekjen82/0400.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free