- Project Runeberg -  Konkordiebogen, eller Den evangelisk-lutherske Kirkes Bekjendelsesskrifter /
258

(1882) [MARC] With: Carl Paul Caspari, Gisle Johnson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

De schmalwldifle Artikler. 111. Art, 5. 6. 7. 8.
258
har nedlagt en aandelig Kraft i Vandet, som aftvcetter Synden ved Vandet;
heller ikke med Scotus og som lcrre. at Daaben aftvcetter
Synden ved den guddommelige Viljes Bistand, at altsaa denne Aftvcettelse
sier alene ved Guds Vilje, slet ikke ved Ordet eller Vandet.
2, Hvad Varnedaaben angaar, holde vi for, at Bsrnene stulle dobes;
thi de hore ogsaa med til den forjettede Forlosning, som er fuldbragt ved
Ehriftus, og Kirken skylder at rcekke dem den.
Den sjette Artikel.
Om Alterens Sakrament.
1. Hvad Alterens Sakrament angaar, holde vi for, at Brod og Vin i
Nadverden er Christi sande Legeme og Blod, og at det rcekkes og modtages
ikke blot af fromme, men ogfaa af ugudelige Christne. Ligefaa, at man ikke
skal rcekke det under een Skikkelse alene. Vi tiltrcrnge ikke den hoje Kunst,
som lcerer os, at der gives ligesaa Meget under een Skikkelse, som under
begge, saaledes som Sofisterne og Kirkeforfamlingen i Konstanz lcere.—Thi
om det end saa var, at der gaves ligesaa Meget under een, som under begge,
saa er dog den ene Skikkelse ikke den hele Anordning og Indstiftelfe, fom
den af Ehriftus er giveu og befalet. Og iscer fordomme og forbande vi i
Guds Navn dem, fom ikke blot undlade at bruge begge Skikkelfer, meu ogfaa
paa tyrannist Vis forbyde, fordomme, befpotte det fom Kjcetteri og derved
scette sig up imod og over Ehriftus, vor Herre og Gud, o. f. v.
2 Hvad angaar, bekymre vi os slet Intet om
det spidsfindige Sofisteri, at de lcere, at Brod og Vin forlade eller tabe sit
naturlige Vcesen, og at kun Brodets Skikkelse og Farve og intet virkeligt
Brod bliver tilbage. Thi det stemmer ypperlig med Skriften, at Brod
er og bliver der, fom St. Paulus felv kalder det: „Broder, fom vi bryde,"
og- , Saaledes «de hau af Broder" Kor. 10, 16. 11, 28.^j.
Ten fyvende Artikel.
Om Noglemagten,
Noglemagten er et Embede og en Magt, given Kirken af Ehriftus til
at bmde og lose Synder, ikke blot de grove og cmbenbarc, men ogsaa de fine
og hemmelige som Gud alene kjendcr. Som skrevet stcmr i den 19dc Psalme
sV Hvo kjender Overtrcedelfer?" Og St. Paulus Rom. 7
klager selv ", at han med Kjodet tjener Syndens Lov." Thi det stcmr ikke
til os men til Gud alene at afgjorc, hvilke, hvor store, og hvor mange
vore Synder ere, fom skrevet staar i den 143de Psalme „Gak ikke
i Rette med din Tjener, thi Ingen, som lever, kan vcrre retfcerwg for dig!"
Som ogfaa Paulus siger I Kor, 4 ftl i „Vel ved jeg Intet med ung felv;
men dermed er jeg ikke retfærdiggjort."
Den ottende Artikel.
Om Skriftcmaalet.
1 Efterdi Aflosningen eller Nsglernes Kraft ogfaa er en Hjcelp og
Trost mod Synden og den onde Samvittighed, i Evangeliet indstiftet ved
1) D e Munkene af Franciskaner-Ordenen, til huilken Duns Scotus hotte (,e
’ ovenfor S. 117 Anm. 1. S. 105 Anm. 2).
2) D. c. Vcesens-Forvandlinc,.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:40:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekjen82/0266.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free