- Project Runeberg -  Konkordiebogen, eller Den evangelisk-lutherske Kirkes Bekjendelsesskrifter /
201

(1882) [MARC] With: Carl Paul Caspari, Gisle Johnson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

201
Den augsburgste Konfessions Apologi, Art. 10. (Konf. 22.)
2 Vore Modstandere tcenke i Konfutationen siet ikke paa at undstylde
Kirken fordi den ene Del af Sakramentet er bleven den unddragen. Saa
dant fommede sig for redelige og gudfrygtige Mcend. Man burde foge en
sikker Grund til Kirkens Undskyldning og de Samvittigheders Belcerelfe, der
blot kunne faa Sakramentets ene Skikkelse. Nu forfvare de som ret, at den
ene Del unddrages, og sorbyde at indrsmme Brugen af begge Dele. For
det Forste opdigte de, at det i Kirkens Begyndelse paa enkelte Steder har
vceret Skik, at kun den ene Del blev meddelt. Og dog kunne de ikke an
fsre noget Exempel paa den Ting fra gammel Tid. Men de vaaberaabe sig
Skriftsteder, hvor Vrodet omtales, som hos Lukas 524, hvor der staar
skrevet at Disciplene kjendte Christus, idet han brod Brsdet. Te anfore
ogsllll’andre Steder om Brodsbrydelsen Gj. 2, 42. 46. 20, Men
stjsnt vi ikke have saa meget imod, at enkelte af disse Steder bltve for
staaede om Sakramentet, folger dog ikke heraf’ at kun den ene Del er ble
ven meddelt, thi efter almindelig Sprogbrug bliver det Hele betegnet ved
Ncevnelsen af en Del. De tale fremdeles om „Lægfolks Kommumon",
men denne var dog den gamle Kirkes ikke Brugen af den ene Skikkelse
alene, men af begge, og naar undertiden Prester befales at bruge „Lceg
folks’Kommunion", saa er Meningen, at de have vceret fjernede fra Kon-
Tjeneste, Herom ere vore Modstandere heller ikke uvidende,
men de misbruge de Ulcerdes Vankundighed, som, naar de hore om „Læg
folks Kommnnion", straks drsmme om vor Tids Skik, ifslge hvilken tun en
Del af Sakramentet bliver meddelt Lcegfolket.
3. Og se, hvor uforstammede de ere! Gabriel anfsrer blandt andre
Grunde, hvorfor man ikke giver begge Dele, at man har maattet gjore en
Forstjel mellem Lcegsolk og Prester. Og det er troligt, at dette er deu for
nemste Grund, hvormed Unddragelsen as den ene Del bliver forsvaret, at
Prestestandens Værdighed skulde blive mere fremhcevet ved et vist religiost
Fortrin. Dette er, forat vi ikke stulle bruge et haardere Udtryk, et Menne
siepaafund, og hvorhen dette forer, kan man let stjonne. I Konfutationen
pllllberaabe de sig ogfaa, hvad der fortcelles om Elis Born, at de efter
Tabet af den yppersteprestelige Vcerdighed skulde bede om een
Sam. 2, Her sige de, at Brugen af deu ene Skikkelfe er antydet.
Og de fsje til’ Saaledes bsr da ogsaa vore Lcegfolk vcere tilfredfe med den
ene Prestedel, den eue Skikkelse. Det er dog et gjcekkeligt Spil af vore
Modstandere, naar de anvende Fortcellingen om Elis Efterkommere paa
Sakramentet. Der beskrives Elis Straf. Ville de da ogsaa paastaa, at
Lcegfolket til Straf unddrages den ene Del? Sakramentet er indstiftet til
cengstede Samvittigheders Trost og Oprejsning, naar de tro, at Christi
Kjod, givet for Verdens Liv, er virkelig Mad, naar de tro, at de, forenede
med Christus, blive levendegjorte. Men vore Modstandere paastllll, at Lceg
folket til Straf unddrages den ene Del. De bor, sige de, vcere tilfredfe.
Det er nok til en Befaling at vcere. Men hvorfor bor de? Man maa ikte
spsrge om Grund, men Alt hvad Theologerne sige, stal vcere Lov. Dette
er Eckistb) Vcerme. Vi kjende nok disse storpralende Roster; det skulde ikke
falde os vanskeligt, om vi vilde give dem deres Skudsmaal. I se, hvor
stor deres Uforskammethed er. Det er ganske, som naar en Tyran befaler i
") D. e. den Presterne tilkommende Indvielse af Brsdet og Vinen i Nadverden.
2) Efter Grnndtexten rigtigere i vor „den ene af Pressetjenesterne."
«) Johan Eck var en af Reformationens heftigste Modstandere og Medforfatter af
Konfutationen.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:40:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekjen82/0209.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free