- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
759

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - VII. Konkordieformeln - Del II. Grundlig etc. upprepning och förklaring af några Augsburgska bekännelsens artiklar - Elfte artikeln. Om Guds eviga förutseende och nådaval

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

OM GUDS EVIGA FÖRUTSEENDE OCII NÅDAVAL. 759

denna artikel en ganska svår strid uppstått, hvaraf någon
känning äfven hos de våra spårats, och då härjämte teologerna icke
alltid använda samma uttryckssätt, hafva vi — för att så
mycket på oss beror äfven för framtiden med Guds nåd hos
våra efterkommande förhindra all oenighet och söndring
angående denna fråga — här velat afgifva följande förklaring,
på det att enhvar må veta, hvad vår enhälliga lära, tro och
bekännelse är äfven om denna artikel. Man må nämligen icke
anse läran om denna artikel, när den med stöd af och i
enlighet med Guds ord framställes, såsom onyttig eller onödig, eller
än mindre såsom anstötlig eller skadlig, ty den heliga Skrift
vidrör icke blott på ett enda ställe liksom tillfälligtvis denna
artikel, utan framställer och behandlar den på många ställen
grundligt. Därför får man icke för missbrukens eller
missförståndens skull utelämna eller förkasta en Guds ords lära,
utan just för att förebygga missbruk och missförstånd bör och
måste man enligt Skriften förklara den rätta innebörden af
denna lära. Det enkla hufvudinnehållet af läran om denna
artikel består i följande punkter:

Först bör man noga lägga märke till skillnaden emellan
Guds eviga förutseende och hans barns eviga utkorelse till den
eviga saligheten. Ty prcescientia vel prævisio, d. v. s. att Gud
förut ser och vet allting, innan det sker, hvilket man kallar
Guds förutseende, sträcker sig till alla skapade varelser, goda
och onda, och det består däri, att han ser och vet allting förut,
hvad som är eller skall varda, hvad som sker eller skall ske,
vare sig godt eller ondt, emedan för Gud alla ting, vare sig
förflutna eller tillkommande, äro uppenbara och närvarande,
såsom det står skrifvet i Matt. 10: 29: Säljas icke två sparfvar
för en skärf. Och icke en af dem faller till jorden eder Fader
förutan. Och Ps. 139: 16: Dina ögon sågo mig, då jag allenast
var ett foster; alla mina dagar blefvo uppskrifna i din bok, de
voro bestämda, förrän någon af dem hade kommit. Likaså Jes.
37: 28: Ehvad du sitter eller går ut eller går in, vet jag det, så
ock huru du rasar mot mig.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0773.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free