- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
536

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - VI. D:r Martin Luthers Stora Katekes - Fjärde delen. Om dopet - Om barndopet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

536

I):R MARTIN LUTHERS STORA KATEKES.

hos hvilka inan både genom deras lara och deras lif märker,
att de hafva den Helige Ande, liksom det genom Guds nåd är
äfven oss gifvet att kunna utlägga bibeln och känna Kristus,
Ii vilket icke är möjligt utan clen Helige Ande. Töre däremot
barndopet i Guds ögon icke giltigt, så skulle han icke gifva
dem, hvilka såsom barn hafva blifvit döpta, clen Helige Ande
eller någon lians gåfva, clet skulle mecl ett ord från så lång tid
tillbaka och ända till denna dag icke hafva funnits och icke
tinnas någon kristen människa på jorden. Då nu emellertid
Gud bekräftat dopet genom att gifva sin Helige Ande, såsom
man väl märker hos åtskilliga fäder, t. ex. S:t Bernhard,
Ger-son, .Johan Hus och andra, och då den heliga kristna kyrkan
skall äga bestånd till världens slut, så måste våra motståndare
bekänna, att barndopet är Gud välbehagligt; ty Gud kan icke
stå i strid med sig själf eller vara behjälplig till lögn och
bedrägeri. Detta är egentligen det bästa och kraftigaste beviset
tör de enfaldiga och olärda, ty man skall icke kunna taga ifrån
oss eller kullslå trosartikeln: Jag tror pä en helig, allmännelig
kyrka, de heligas samfund m. m.

Därefter säga vi vidare, att för oss den största vikten icke
ligger därpå, huruvida den som döpes tror eller icke tror, ty
därigenom varder icke dopet orätt, utan allt beror på Guds ord
och bud. Detta kan väl synas vara något svårt att fatta, men
grundar sig därpå, att dopet, som sagdt, icke är något annat än
vatten och Guds ord förenade med hvarandra, d. v. s. när ordet
är förbundet mecl vattnet, så är dopet ett rätt dop, äfven om
troil icke kommer till, ty min tro gör icke dopet till dop, utan
mottager dopet. Sålunda varder dopet icke ett orätt dop,
äfven om det icke rätt mottages eller brukas, då det ju, som
sagdt, icke är bundet vid vår tro, utan vid ordet. Om nu en
jude komme med hj-ckleri. och ondt uppsåt, och vi med allt
allvar döpte honom, så måste vi icke desto mindre säga, att
dopet var ett rätt dop. Tillstädes var ju vattnet och Guds ord,
äfven om lian icke mottog dem så, som han hade bort, liksom
de, hvilka gå ovärdigt till nattvarden, erhålla det rätta
sakramentet, äfven om de icke tro.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0550.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free