- Project Runeberg -  Holberg og hans scene /
217

(1898) [MARC] Author: Edvard Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

de faa Optegnelser om Teatret, der er bevarede,
derimod næsten ingen Forklaring eller Motivering.
De spillede utvivlsomt genialt, men hvordan?

*


II.



Hvis man kaster et Blik paa Gert Londemanns
Portræt, ser man et Ansigt uden megen
Karakter. Næsen lige, Munden en Streg,
Kinderne brede Flader, Underlæbe og Hage store og
let bevægelige — et Forvandlingsansigt, hvor
Trækkene kan fordrejes og forskydes i et Nu,
fordi Underansigtet er stærkt udviklet og løst.
Dette Ansigt gaar igen som typisk for Henrik
helt op til vor Tid, til Phister og Olaf Poulsen:
det tilhører Skuespilleren med de talløse Masker
og de mange Stemmer. Den Art Kunst naaede
sit Højdepunkt med Phister, hvis Forvandlingsevne
var enestaaende; Evnen er ringere hos Poulsen,
fordi den moderne Tid langt mere fordrer en
indtrængende Satire hos Komikeren end et
fantastisk Overmod.

Londemann var Pudsenmageren fra Top til
Taa. Blot han viste sig paa Scenen, lo man fra
Galleri til Gulv. Han viste sig undertiden ogsaa,
hvor han ikke burde: midt under en kedelig
Tragedie kunde det hænde, at Londemann efter

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:32 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/beholberg/0227.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free