- Project Runeberg -  Fremmed Skuespilkunst. Studier og Portræter /
301

(1881) [MARC] Author: Edvard Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

salv ini.

301

ham imidlertid om, at han vil dræbe sin Datter, eller i det
Mindste overgive hende til et rædselsfuldt Liv, ved at gøre
hende til Barn af en Galejslave. Saa vil han da blot føre
sin Hustru med sig — men ogsaa her straffes han af sin
Brøde. Han forstaar, at Rosalie vel har været ham tro, men
at hun, hvis han var død, vilde have ægtet Palmieri. Den
Ulykkelige beslutter at rejse bort for bestandig, da Døden
overrasker og befrier ham. — En og Anden vil maaske
have bemærket en vis Lighed mellem denne Handling og et
Stykke, der for nogle Aar siden under Titlen Hvem er han
opførtes paa Folketheatret, og som havde to danske anonyme
Forfattere, men hvis oprindelige Forfatter var en Tysker ved
Navn Bohrmann-Riegen. Skulde mon ikke denne atter være
inspireret af Giacometti?

Salvini spiller Galejslaven, og Zola roser fornemmelig
hans Fremstillings Maadehold. Ikke en unødvendig Gestus,
ikke en falsk Tone. I Førstningen synes han næsten mat,
og man maa give Tid, før man bliver greben af hans
simple, beherskede og virkningsfulde Spil.

Uden mindste melodramatisk Sving lader Salvini Konrad
fortælle om, hvorledes han undveg fra Galejerne. Han sænker
Stemmen, som om Nogen kunde høre ham, og siger hele
Repliken med samme tilslørede Røst; kun ved Slutningen
bliver han lidt livligere, fordi Tanken om, hvor snildt han
fik Opsynsmændene narrede, faar ham til at le ved sig selv.
Zola gør opmærksom paa, med hvilken Øjenrullen og
Arm-svingen en fransk Skuespiller vilde deklamere denne
Fortælling, medens Salvini saaledes kun bruger halv Stemme.
Den samme Simpelhed virker han ved overalt, dog især i
Dødsscenen. Salvini ligner virkelig en Døende, hans Øjne

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/befremskue/0307.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free