- Project Runeberg -  Kristina Nilsson, grevinna de Casa Miranda /
365

(1921) [MARC] Author: Beyron Carlsson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

sållad med briljanter. På bröstet tronade de
sedvanliga juvelprydda ordensdekorationerna. Den
gnistrande ordensguirlanden framhävde yttermera
den bländvita bysten, som gav den närvarande
Blo-witz Times bekanta Pariserkorrespondent anledning
att säga några gammalmansartiga ord om »Sierra
Nevada». Vid soarén sjöng hon juvelarian ur Faust
så hänförande att Gounod själv, som var närvarande,
ej kunde underlåta att omfamna henne. Allt var
således preparerat för konserten, som också blev ett
evenemang. Trocaderopalatset har sedan gammalt
ett gott namn i den svenska sångens annaler. Där
ha nämligen våra studentsångare plockat några av
sina oförgätliga lagrar av världsstadens
publik, vilken suttit som hypnotiserad inför dessa än
tändande, än smekande svärmiska toner.
Väggarna hade alltså lätt att genljuda av applåder åt svensk
sång och de fingo sitt lystmäte alltifrån det Kristina
Nilsson trädde in på estraden inför den överfyllda
salen, där man bland notabiliteter såg drottningen
av Wiirtemberg samt alla i Paris varande prinsar
och prinsessor av Orleans. Sångerskan var iförd
en heliotropfärgad klänning med garnityr i stål, ett
pärlband kring halsen och sina dekorationer på
bröstet. Hennes första nummer var Rossinis
»In-flammatus» med orkester och kör. De
entusiastiska bi fallsyttringarna i flera repriser visade, att
hon hade publiken med sig. Och så fortgick det
till programmets sista avdelning, som upptog
Gou-nods »Gallia», en klagosång skriven efter kriget för
orkester, kör och sopransolo. Kompositionen,
ömsom dyster, vek och passionerad, var av gripande
verkan. Gounod anförde den själv. Kristina Nils-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:35:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bckrinils/0395.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free