- Project Runeberg -  Nordostpassagen : Maudfærden langs Asiens kyst 1918-1920 : H.U. Sverdrups ophold blandt tsjuktsjerne : Godfred Hansens depotekspedition 1919-1920 /
346

(1921) [MARC] Author: Roald Amundsen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Nordostpassagen

som kom alene til et telt, hvor der ligger en død, risikerer at bli syk
snart. Skulde man være tryg, maatte man komme mindst 3 eller 4
sammen, men det vilde være paatrængende av os at komme saa mange, vi
var ikke i slegt med den døde. Dobbelt paatrængende var det, for kom
vi dit, maatte vi bli der; saasnart forberedelsene til begravelsen er
begyndt, maa ingen ta væk fra teltene, det fører ogsaa til ulykke.
Kaankalj hadde derfor skyndt sig avsted fra Jeaantaa, saasnart hun hørte, at
Teriens kone var død, hadde hun ventet litt, hadde hun maattet bli iro.
Vi kunde derfor ikke reise straks, men senere kunde vi kanske ta dithen.
Jeg blev allikevel holdt temmelig skadesløs ved at Kaankalj fortalte en
hel del om begravelsesskikken.

Tsjuktsjerne begraver ikke sine døde, enten lægger de dem ut eller
de brænder dem. Det almindelige er, at de lægges ut, bare naar en ytrer
et særlig ønske om at bli brændt, sker dette. Det blev fremstillet, som
om det særlig var folk, som var saa avmagret, at de omtrent ikke hadde
kjøt paa kroppen, som ønsker at brændes. I enkelte familier forekommer
likbrænding absolut ikke. 2 eller 3 dager efter dødsfaldet kjører de
nærmeste paarørende om natten avsted med liket, som er klædt i sine bedste,
undertiden i nye klær, sydd efter dødsfaldet, til den plads, som er utset
til begravelsesplads, i almindelighet en haug i skogen eller over
skog-grænsen. Her blir sneen skuffet væk fra en passende stor plads, slik
at liket kan lægges paa bare marken. Der bygges et litet gravsted, idet
endel sten blir lagt paa marken, slik at de danner en aapen firkant med
den aapne side mot sydøst. Et slikt gravsted har jeg besøkt ved en
tidligere leilighet, det var laget av 3 store og 2 smaa sten (se figuren)
som dannet en 1,2 m. lang og 0,5 m. bred firkant, hvis ene kortside,
den mot sydøst, manglet. Saa sønderlemmes liket paa en barbarisk maate,
hodet skjæres av, lemmene kuttes av baade ved albu, haand, knæ- og
fotled, og i kroppen blir det gjort en række snit med kniven. Hvis den
avdøde har lidt av en mavesygdom, aapnes maven og undersøkes. I
enkelte familier skal man efter sigende nøie sig med at skjære lemmene
av i et led. Jeg har spurt, hvorfor man behandlet liket paa denne maate,
men bare faat det svar, at undlot man det, saa risikerte de efterlevende
at bli syke. Det mishandlede lik blir saa lagt ned mellem stenene med
de avskaarne lemmer ved siden, og med hodet mot firkantens lukkede
kortside, mot nordvest og dækket med renkjøt, som er bragt med i dette
øiemed.

Den døde trænger forskjellige ting med sig til den anden verden,
og merkelig nok trænger mænd og kvinder akkurat det samme. Først

346

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:59:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/arnordostp/0406.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free