- Project Runeberg -  Sex Bøger om den sande Christendom /
763

(1881) [MARC] Author: Johann Arndt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Den femte Bogs anden Part - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Om Guds Ord. 763
3 Cap.
Iboelse, villet vceret forenet, derfor
haver han i Menneskets Forstand cm
tcendt den fcmde og fuldkomne Guds
Kundskabs Lys, vaa det Gud selv med
hans gnddommeligeVisdomsGlllnds
og Straaler maatte lyfe i Mennestet.
Den reneste og fuldkomneste Kærlig
heds Affekt haver han plantet i Men
neskets Hjerte, vaa det at Gnd, som
er Kjcerlighed selv, formedelst Men
neskets Kærlighed, kunde vcere kraf
tig i gode Gjerninger. Den fuldkomne
Retfærdighed, Hellighed og Sandhed
haver han lagti MennestetsVillie,paa
det selv ved Mennestet maatte
vise og M sin Retfærdighed, Hel
lighed og Sandhed; men dette har,
foruden Guds Iboelse og Forenelse
med Mennestet, i ingen Mande kun
net stee, hvorfor Gud har villetforene
sig med Mennestet, formedelst hans
Billede og Lignelse.
§ 3. Hvor overmaade god, herlig
og riig as Kjcerlighed er derfor den
hellige Treenigheds Raad, da der er
besluttet og sagt: Lader os gjM et
Menneske i vort Villede, efter vor
Lignelse (1 Mos, 1, 26), hvilket er
saameget som, lader os gjM Men
nestet, som kan vcere et Speil efter
vort guddommelige Lys og Viisdom,
vor Kjcerlighed og Godhed, vor Sand
hed og Udødelighed paa det vi maa i
vor levende Efterlignelfe lyse og blive
skuet. Hvad er da Guds Billede i
Mennestet andet, end en klar og
skinnende Glands af Gnds uudsigelige
Godhed? (Ebr. 1, 3) hvilken Godhed
vel,er i Gud vcefentlig og oprindelig,
men i Mennestet en stjM, guddom
melige Ziirlighed og Naadefmykke,
hvoraf den store guddommelige God
hed og Herlighed fremlyser og skinner ;
thi naar den væsentlige Efterlignelfe,
Guds SM, bliver kaldetHerlighedens
Glands (Ebr. 1, 3) fordi, at i ham
fremskinner Gud Faders Billede og
Herlighed, fom den enbaarne SMs
Herlighed af Faderen, hvorfor stulde
da og ikke Gnds Naadebillede i Men
nesket billigen blive kaldet en klar
stinnende Glands af Guds Godhed?
O, deu menuesteelfkeude Guds uud
sigelige Kjcerlighed, som ikke med
noget Menneskes Forstand kan be
gribes !
§4. Hvad stal de Udvalgte da vel
blive, naar de stal blive deres Frelser
lige, og see Gud selv, saasom han er?
(1 Joh. 3, 2), hvilket da endelig
bliver den fuldkomne Forening med
Gud, da den lige Skikkelfe efter Gnd
bliver perfekt og fuldkommen; thi jo
stMre og fnldkomenere Gnds Billede
skinner i os i dette Liv, jo stMe er
Foreningen med Gud. Derfor bliver
formedelst det fuldkomneste Billede
og Efterlignelfe den fuldkomneste
Forening fuldbragt, nemlig, naar
vi stulle fee ham, fom han er.
§ 5. Derfor er Menneskets Fuld
kommenhed og fulde FornMlfe hans
Forening med Gud; men Foreningen
med Ond er den Meste Salighed,
men Frastillelfen og Afsondringen
fra Gud er den hFieste Ulyksalighed
og yderste Elendighed.
Her henhører den BM, som staar
ved det 2det Cap. i den 2den Bog.
Det ’tred ie Capitel.
Formedelst Guds Ord bliver der
stiftet en’ Forening mellem GudM
Menneskene.
§ 1. Der stede en Forbindelse imellem
Gud og Mennestet ved det fyrste Gnds Bud

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:58:24 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/arndt81/0771.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free