- Project Runeberg -  Om den Antika Konsten och dess Pånyttfödelse /
85

(1864) [MARC] [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

såsom den antika varit eller såsom den äkta skönheten
alltid är. Under ett och ett halft årtusende hade hon
slumrat: nu stod hon der igen i all sin fägring såsom
det lysande resultatet af ett ifrigt, långvarigt och troget
sökande

Vår närmaste fråga blir nu, i hvilka af Rafaels verk
denna skönhet firar sin uppståndelse. Naturligtvis i dem,
som äro frukter af hans verksamhet i Rom, och
förnämligast i de monumentala verk, hvilka varit och ännu äro de
källor, till hvilka —- jemte naturen — den moderna kon->
sten helst gått tillbaka, när hon velat lära sig, hvad
skönhet och enkelhet äro i förening med en komposition, hvars
otvungna naturlighet icke förråder all den djupa,
förunderliga konst, som oftast döljes under de lätt uppfattliga
formerna. Af högsta betydelse i detta afseende äro de
allbekanta freskerna i Vatikanen i de s. k. Rafaels
stanzer. Antika och moderna ämnen äro här behandlade med
lika oöfverträffligt mästerskap, — de antika stundom med
ett slags siareförmåga, som visar huru Rafael instinktlikt
var befryndad med de gamle, såsom i återgifvandet af
både karakter och drägt hos Greklands filosofer och
skalder i de bilder, som kallas Skolan i Athen och Parnassen.
En kanske ännu högre betydelse som historiebilder ega
de i England befintliga kartongerna till Rafaels tapeter.
De framställa scener ur Apostlarnes lif och betraktas med
rätta såsom det högsta, hvartill den historiska konsten
ännu hunnit. Slutligen nämna vi de fresker, som finnas
i Villa Farnesina i Rom, hvilka i förtrollande bilder
framställa mytlien om Amor och Psyche. I dessa jublande
färgdikter har de gamles ande fullkomligt gått igen både
till innehåll och form. De kunna derföre på ett sätt
betraktas såsom det högsta, hvartill renaissancen hunnit. —
Såsom bekant, var Rafael äfven byggmästare och tillhör
såsom sådan jemte sin slägting Bramante den ädlaste
renaissancen, som ännu med skygg återhållsamhet upptager
och fritt behandlar de Romerska byggnadsformerna, såsom

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:37:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/antikkonst/0095.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free