- Project Runeberg -  Allmän litteraturhistoria / 5. Upplysningen och förromantiken /
704

(1919-1926) [MARC] Author: Henrik Schück
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tyskland - Litteraturen 1750—1770 - Klopstock - Kleist och Gessner

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

704 EWALD VON KLEIST
När Goethe framträdde, på 1770-talet, var det ännu
Klopstock, som var det stora namnet inom litteraturen, och
särskilt hade han blivit den tyska ungdomens skald.
KLEIST OCH GESSNER.
En med Klopstock i flera avseenden besläktad skalde-
natur var Ewald von Kleist, ehuru den poesi, som verk-
ligen fanns inom honom, aldrig kom till full utveckling.
Eödd 1715 blev han genom omständigheternas makt officer
och stupade i slaget vid Kunersdorf 1749. Liksom Klop-
stock hade han börjat såsom anakreontiker, bibehöll alltid
förkärleken för den orimmade versen, men kastade sig snart
på allvarligare uppgifter. Både det patriotiska och det
religiösa inslaget hos Klopstock återfinnes hos Kleist, och liksom
denne tar han sina intryck företrädesvis från England. Så
är han Thomsons första mera betydande efterföljare, tidigare
än Saint-Lambert. Redan 1746 gjorde han ett utkast till
en beskrivande dikt, Landlust, som i likhet med förebilden
skulle skildra alla de fyra årstiderna. Men vid hans död
1749 var blott en del, der Frühling, färdig, som då publi-
cerades. Genren var ju icke originell, men kännetecknande
för det tyska gemytet är den vekt religiösa, grubbeltyngda
undertonen i det hela. Någon större uppmärksamhet väckte
han likväl icke, och vida större betydelse för sin tid hade
en annan, mindre begåvad och nu alldeles bortglömd för-
fattare, schweizaren Salomon Gessner, vars skrifter, vanligen
i fransk översättning, fingo ett icke ringa inflytande även
utanför Tysklands gränser.
Gessner var född 1730 och dog 1789 samt var till yrket
bokhandlare. Såsom författare framträdde han på 1750-
talet och slog då genast igenom med sina Idyllen. Hans
mönster var framför allt Klopstock, men det nya hos honom
var, att han skrev sina dikter icke på vers, varken rimmad
eller orimmad, utan på prosa — en känslosam, ordrik och
tårmild prosa, som mäktigt anslog samtidens starka senti-
mentalitet och för en tid gjorde Gessner till modeförfattaren
i hela Europa. Kort därefter kom Ossian — också på
prosa — och prosadikten hotade en tid att uttränga den
versifierade. Innehållet i Gessners prosadikter är dels bibliskt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Apr 1 19:04:41 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/allmlihi/5/0726.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free