- Project Runeberg -  Allmän litteraturhistoria / 5. Upplysningen och förromantiken /
560

(1919-1926) [MARC] Author: Henrik Schück
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Den franska litteraturen efter 1700-talets mitt - Rousseau - Rousseaus liv före 1749

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

560 MADAME DE .WARENS
“Allsmäktige Gud, evige fader, i din närvaro höjer sig mitt
hjärta att giva dig den hyllning och den tillbedjan, som jag
är dig skyldig. Min själ genomtränges av ditt oändliga
majestät, av din väldiga makt och din obegränsade storhet,
ödmjukar sig inför dig i känsla av den djupaste vördnad
och sin egen ringhet . . . Du är det eviga, oavhängiga vissa,
som har din tillvaros grund i dig själv, som skapat allt
genom din makt och utan vars hjälp alla väsen skulle sjunka
tillbaka i ett intet. . . Men, o Gud, liksom din makt är obe-
gränsad, är din gudomliga godhet det icke mindre. O fader,
mitt hjärta gläder sig vid tanken på dina välgärningar och
finner tusen orsaker att välsigna dig . . . Jag skall aldrig
glömma, att du är vittne till alla mina handlingar, och jag
skall bemöda mig att aldrig göra något, som är din upp-
höjda närvaro ovärdigt. Jag skall vara mild mot andra och
sträng mot mig själv, jag skall motstå frestelserna, leva i
renhet, vara måttfull och aldrig tillåta mig någon annan
glädje, än den dygden tillstädjer.“ Som man märker vänder
sig Rousseau här blott till Gud, varken Kristus eller Maria
förekomma i hans bön, och vi märka också, att hans reli-
gion är en känslans, icke en förståndets.
För hans utbildning blev således vistelsen på Les Char-
mettes av en avgörande betydelse. Men han kunde icke dölja
för sig, att förhållandet mellan honom och Madame de Warens
under årens lopp blivit allt kyligare, och härtill var väl or-
saken icke blott Madame de Warens’ nya, mera vulgära för-
bindelse, utan ock att Rousseau under dessa år andligen vuxit
henne över huvudet. På våren 1740 skildes de,1 och Rousseau
flyttade till Lyon, där han fått plats hos en M. de Mably
såsom informator för dennes båda söner. Med anledning
härav nedskrev han en undervisningsplan, som visar, att han
grundligt satt sig in i Lockes Thoughts concerning Educa-
tion och som även kan betraktas såsom det första utkastet
till Emile. Men om Rousseaus pedagogiska principer än
voro både sunda och riktiga, var han tydligen i praktiken
den sämsta möjliga lärare; han var en hysteriker, utan balans
och utan viljestyrka. Lärjungarna lära även hava varit ett
mycket dåligt material, den ene ytterst dum, den andre mycket
bångstyrig. Rousseau vanskötte sig därför, gjorde ett miss-
lyckat försök att kurtisera frun i huset och stal vin ur vin-
1 Madame de Warens dog 1762 — fattig, sjuk och bortglömd.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Apr 1 19:04:41 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/allmlihi/5/0582.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free