- Project Runeberg -  Allmän litteraturhistoria / 4. Den franska klassiciteten /
362

(1919-1926) [MARC] Author: Henrik Schück
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Den engelska restaurationens litteratur - Kavaljerernas litteratur - Komedien

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

3 G 2 WYCHERLEY
Anslutningen till Ben Jonson och till Molière inskränkte
sig emellertid blott till formen samt till icke så få direkta
lån. Ty andan är en helt annan. Ben Jonsons lustspel är
fyllt av ett starkt sedligt patos, med engelsk brutalitet hud-
flänger han lasten, under det att restaurationens lustspels-
författare med synbart välbehag vältra sig i den. Och för
det stora sociala lustspel, som Molière skapat, stodo de lika-
ledes främmande. Wycherleyville ingenting alls, kämpade aldrig
såsom Tartuffes författare för någon idé, förstod icke ens
en dylik kamp, utan avsåg blott att förskaffa Karl II och
hans mätresser en stunds skratt.
Även restaurationstidens komedi inleddes av Dryden, med
Wild Gallant, som uppfördes 1663, men som trots sin osed-
lighet ej hade någon vidare framgång. Dryden insåg också
själv, att hans begåvning ej låg för lustspelet, och han
vände sedan blott tillfälligtvis tillbaka till det. Den, som
därför blev den, som lyckades göra denna frivola sede-
komedi på modet, var Sir John Etherege, vilken debuterade
redan 1664, men slog igenom först med lustspelet She
would if she could, som rör sig om en ung fru, som vill
begå äktenskapsbrott, men som ständigt genom några komiska
förvecklingar blir hindrad därifrån.
Den massa av övriga författare, som kastade sig på den
nu så populära komedien, kan här förbigås, och vi skola
blott uppehålla oss vid den främste, William Wycherley,
vars biografi är ett ytterst karaktäristiskt blad i denna tids
kulturhistoria.
Han föddes 1640 och tillhörde en gammal, ansedd och
förmögen kavaljersfamilj. I följd av faderns antipati mot
puritanerna skickades han under republiken till Frankrike,
där han uppfostrades och där han övergick till katolicismen,
som han likväl åter utbytte mot den engelska högkyrkan,
då han vid restaurationen återvände till hemlandet. Där
studerade han en tid i Oxford och vid the Inner Temple
för att utbilda sig till jurist, men tyckes egentligen blott
hava skött sina nöjen. Vid trettioett års ålder debuterade
han (1671) med sitt första lustspel, Love in a wood, som
väckte stort bifall och med ens gjorde Wycherley till en i
den förnäma världen bemärkt man. Denna ställning kom
nu att bestämma hans följande levnadsöde. Såsom hans av
Lely målade porträtt visar, var han en ovanligt vacker

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Apr 1 18:45:13 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/allmlihi/4/0380.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free