- Project Runeberg -  Allmän litteraturhistoria / 3. Renässansen /
402

(1919-1926) [MARC] Author: Henrik Schück
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Senrenässansen - Spaniens litteratur - Dramat - Calderon

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

av lidelser behärskade natur i dagen. Åter spärras han
in i sitt torn, och man inbillar honom, att hans korta dag
såsom konung endast varit en dröm. Men genom ett
folkuppror blir han åter fri och ånyo konung, och nu vet han
icke, om han är vaken eller drömmer. Det hela synes
honom så overkligt och så fjärran. Men den hastiga
omkastningen har gjort honom till en annan man. Hela livet
är ju blott en enda dröm — varför då sträva efter
drömmens fantomer, ära, njutning, makt:

Är det en dröm, så är det tomhet.
Vilken vill för världens tomhet
Himlens salighet förlora?
Dröm är en försvunnen lycka.
Vem har hjälteära skördat,
Som ej säger sig vid minnet
Av sin levnads alla bragder:
“Utan tvivel har jag drömt,
Vad jag sett!“ Om jag min villa
Sådan funnit, om jag vet,
Att all vällust är en flamma,
Vilken första vind, som blåser,
Släcker till en falnad aska,
Må det eviga jag söka,
Ära, som evärdligt lever,
Varest lyckan icke slumrar,
Kronan icke är en drömbild.


Det är motreformationens skäraste mystik, som här
kommer fram, den katolska motsvarigheten till Prosperos ord i
Stormen:

Av samma tyg, som drömmar göras av,
Vi äro gjorda, och vårt korta liv
Omfamnas av en sömn.


Calderons mystik kommer naturligtvis särskilt fram i hans
autos sacramentales, som ju skulle förhärliga kristendomens
största mysterium: brödets och vinets förvandling till Kristi
lekamen och blod, och denna mystik förenar sig här med
en fantasi, som är både så djupt poetisk och på samma
gång så grotesk, att endast en spanjor kunnat skapa en
dylik värld. I El Pintor de su deshonra framställes Gud
såsom en konstnär, vilken målar sin egen bild. På den
sjunde dagen får denna liv: det första människoparet, som
träder fram i Edens lustgård, omgivet av Nåden, Visheten,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Apr 1 18:46:15 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/allmlihi/3/0424.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free