- Project Runeberg -  Allmän litteraturhistoria / 3. Renässansen /
141

(1919-1926) [MARC] Author: Henrik Schück
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Humanismen utanför Italien - Den tyska humanismen och reformationen - Erasmus

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

glömma sig själv och beundra andra, även när de voro
honom så osympatiska som den i hans ögon så bråkige och
vulgäre Luther. “Han synes mig handla, som om han ej
satte något värde på sitt liv“, skrev Erasmus. “Men“,
tillägger han, “även om han skrivit aldrig så sant, har jag
dock ingen lust att våga mitt liv för sanningens skull.
Var och en duger ej till martyr, och jag vet, att om jag
ställdes på prov, så skulle jag följa S. Petrus’ exempel.“

Erasmus var mera humorist än Voltaire, och denna skillnad
sammanhänger utan tvivel därmed, att han var en rikare
natur än den franske upplysningsfilosofen. Trots sin satir,
sin skepticism var han vida mindre negativ än denne, i sin
kritik var han väl skarp och bitande, men ej blott
nedrivande, ty han hade dock ett positivt program, ehuru detta
visserligen ej alls sammanföll med Luthers. Innerst var
han en religiös personlighet, och bakom satiren låg en verklig,
varm känsla, icke blott såsom hos Voltaire ett skarpt
genomträngande förstånd. Även i lärdom var han Voltaire
överlägsen och var sin tids främste latinare och grek. Men å
den andra sidan var han fri från de övriga humanisternas
barnsliga efterhärmningsbegär, och hans stil är därför fullt
personlig, ett fritt och otvunget uttryck för hans egen
naturell. Ehuru han var sin tids ypperste stilist, har han
dock sin största betydelse icke härigenom, utan genom
de nya idéer, som han kastade ut i världen. Ty hos honom
yttrade sig humanismen icke såsom hos de äldre, med vilka
vi nyss sysselsatt oss, såsom en skolmästaraktig beundran
för några mer eller mindre ciceronianska fraser utan såsom
verklig humanitet i hela livsåskådningen. I detta fall har
han länge varit misskänd. Den äldre tiden såg i honom
blott protestantismens förelöpare och betraktade det såsom ett
avfall, att han ej följde med Luther i dennes kamp emot
den katolska kyrkan. Först senare har man lärt sig inse,
att båda representera tvänne i viss mån motsatta rörelser
och att Erasmus, långt ifrån att avfalla, städse förblev sig
själv och sina åsikter trogen.

Erasmus var aldrig protestant, och ännu mindre var han
tysk. Han föddes i Holland, men det är tvivelaktigt, om
han någonsin kunde holländska. I stället hade latinet blivit
hans modersmål, och mer än någon annan var han en
världsmedborgare. Han levde omväxlande i olika land, i Holland,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Apr 1 18:46:15 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/allmlihi/3/0163.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free