- Project Runeberg -  Allmän litteraturhistoria / 1. De antika folkens litteratur /
127

(1919-1926) [MARC] Author: Henrik Schück
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Den grekiska litteraturen före hellenismen - Den attiska tiden - Komedien - Den gamla attiska komedien

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

lantdionysierna. Var Lenaion eller festplatsen i Limnai legat,
känner man dock ej.

Komediens egentliga hem var Lenaion, där uppstod den,
och för Lenaion skrevos Aristophanes’ flesta stycken. Möjligt
är dock, att man redan på 400-talet förlagt den dramatiska
delen av denna Dionysosfest — som firades den tolfte dagen i
månaden Gamelion — till Dionysos Eleuthereus’ orkhestra.

Huru denna vinpressningsfest äldst firats, känna vi
någorlunda till. Skaror, iklädda burleska maskeradkostymer och
med ansiktena nedsmorda av vindrägg, drogo kring från
hus till hus i byarna, och därunder samt vid den dionysiska
festmåltiden eller “komos“ skrålade deltagarne de nidvisor,
som byns kvickhuvuden hittat på; “komodia“ betyder ju
komos-sång eller sång vid en dylik fest. I dessa
improviserade körer hava vi två mycket viktiga ingredienser i den
äldre attiska komedien: dess våldsamma polemik och dess
oerhörda obscenitet. Men det viktigaste saknas — det
dramatiska elementet. Detta tillkom därigenom, att den
attiska körsången ingick en förening med den doriska
komedien. Och om en dylik förening vittna skådespelarnes och
körens olika kostymering. De förra bära nämligen samma
dräkt som de uppträdande i den doriska komedien, under
det att khoreuterna icke hava denna dionysiska kostym,
utan bära fantastiska maskeraddräkter, äro klädda såsom
moln, getingar, fåglar o. s. v. Liksom tragedien uppstått
ur den attiska rhapsodien och den doriska körsången,
uppstod komedien ur den attiska komoskören och den doriska
farsen. Utvecklingen inom tragedien och komedien var således
i viss man motsatt: inom tragedien en dorisk kör, inom
komedien en attisk, inom tragedien en attisk dialog, inom komedien
en dorisk. Men i komedien hava dessa båda element ännu
mindre än i tragedien ingått en organisk förening med
varandra. Kören står i det hela alldeles utanför den burleska
handlingen, och även dess fantastiska kostymering befinner
sig i en viss motsats till den högstämda poesi, som ofta
fyller dessa körsånger. Så t. ex. uppträda Molnen iklädda
lakan och väldiga lösnäsor, men sjunga vid sitt inträde:

Fuktiga skyars kör
höjom synligt vår daggiga, lätta gestalt ur djupet
upp till vår forsande fader Okeanos

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:02:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/allmlihi/1/0142.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free