- Project Runeberg -  Bilder och minnen /
394

(1889) [MARC] Author: Harald Wieselgren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - III. Dödsrunor - Nils Vilhelm Almlöf

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

394 Dödsrunor.

Nils Vilhelm Almlöf.

1875.

En konstnär, som under en nästan sextioårig
konstnärsbana utfört nära fyrahundra lefvande, talande bilder med en
skönhet och sanning, som gripit de åskådande tusentalen och
i flera slägtleds minnen inpräglat konstnärns namn bland
dem, som de lärt skatta bland de främste och älska bland
de bäste, sådan var Nils Vilhelm Almlöf.

Vi sågo honom så att säga, ännu i går: högrest, ädel i
anlete, fin i hållning, utpräglad konstnär, om än i mindre
omfattning än fordom, ty åldern inskränkte hans material.
Men när de nu femtioårige föddes, var han redan en man i
främsta ledet bland konstutöfvarne på den svenska scenen.

Han har rört våra fäder i de Kotzebue’ska och
Lafon-taine’ska dramerna, han har visat dem Moliéres, Voltaires,
Gustaf IILs, Leopolds och Kellgrens skaldeskapelser, han
har låtit både dem och oss se Shakspeares och Schillers
hjeltar, han har prisats som Moretos kastilianske furste och som
Beaumarchais1 grefve »de Tanden régime»; han har skänkt
gestalt och lif åt dramatiska skapelser af Victor Hugo,
Casimir Delavigne, Grillparzer, Scribe, Dumas; af
Oehlenschlse-ger, Hertz, Heiberg och Björnson; åt hela raden af inhemska
dramaturgers, från Envallson och Skjöldebrand till Jolin,
Hedberg och ännu yngre författare för vår scen. I sorgespelet
som i skådespelet, i »comedia de capa y espada» som i
»co-médie bourgeoise», i det »larmoynta dramat» som i farsen
och i sångstyckens talpartier, öfverallt har hans
konstnärsskap varit pröfvadt.

En sådan bana är i sanning sällsynt. Och under
ynglingens, mannens och gubbens tid var hos Almlöf alltid den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:40:20 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/wiesminn/0394.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free