- Project Runeberg -  Världshistoria / Nya tiden 1500-1650 /
130

(1917-1921) Author: Hans Hildebrand, Harald Hjärne, Julius von Pflugk-Harttung
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 1 Medelhafskultur och sammanhang med antiken, Sicilien och sjöstäderna

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

130

K. BRANDI, RENASSANSEN.

San Marco-kyrkans fasad och piazza, Venedig.

Målning af Gentile Bellini med motiv från legen-
den om det heliga korset. I Akademien i Venedig.

När Robert Guiskard drog mot Dyrrhachium, ställde venezianerna till den suveräne
kejsarens hjälp sina galärer och vunno som erkänsla därför i enlighet med den bekanta
gyllene bullan af 1082 handelsprivilegiet i hela grekiska riket, h vilket så ojämförligt
bidrog att gifva deras affärer i Le vanten stor lyftning. I senare tid hafva de icke aktat för
rof att vid lägligt tillfälle befästa sin makt äfven gentemot det byzantinska riket, men
deras största intressen voro alltjämt förbundna med den grekiska Orienten. Så förlänade
då grekiskt väsen det gamla Venedig alltigenom sin färg. Med det byzantinska riket
täflade venezianerna i fråga om kulturens och världsåskådningens traditioner. Allt-
ifrån den tid då de under dogen Justiniani regering (827-29) förde evangelisten
Marcus’ föregifna kvarlefvor från Alexandria till Venedig, har San Marco-lejonet varit
deras vårdtecken, och de kunde ej nog smycka hans tempel, dogens förra palatskapell.
Redan 1000-talets okonstlade anläggning, efter mönstret af De tolf apostlarnes kyrka
i Konstantinopel visar vidden af deras ärelystnad. Oaflåtligt begagnade venezianerna
alltjämt sina segrar och zechiner för att bringa tillsamman alla de glittrande dyrbar-
heter, hvaraf San Marcos’ »orientalisk-fantastiska fédräkt är väfd». Västerlandets konst
har äfven bidragit till utsmyckningen af San Marcos’ fasad, men den sanna sinnebilden
för de venezianska traditionerna är det antika förgyllda fyrspannet, som kröner denna
portal; det fördes en gång af Konstantin från Rom till Konstantinopel, men hemfördes
1204 som byte från kejsarstaden åt den helige Marcus af den store dogen Enrico Dandolo.

Venezianska mynt (zechiner).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:09:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrldhist/4/0160.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free