- Project Runeberg -  Världshistoria / Medeltiden /
641

(1917-1921) Author: Hans Hildebrand, Harald Hjärne, Julius von Pflugk-Harttung
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 2. Ryssarnes rike

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

RYSSARNES RIKE.
641
Stel orörlighet blef ock det utmärkande för konsten. Bildhuggarkonsten var af
dogmatiska skäl utesluten. Därför smyckade byzantinska målningar kyrkorna,
byzantinska miniatyrer handskrifterna. Men målarne voro bundna af en fastställd
kanon, hvarför i deras »ikoner» alltid samma blodlösa gestalter, samma stela dräkt,
samma stereotypa drag återvända. Äfven i arkitekturen voro grekerna mästarne. Under
det att i konst och litteratur den handtverksmässiga öfningen skapade ett och annat verk,
kunde det knappt blifva’tal om något slags vetande. Den hellenistiska, d. v. s. hed-
niska, visdomen var förbjuden,
någon medicin fanns icke utom
besvärjelser och örter, ännu mindre
någon astronomi utom festernas
beräkning; dialektik o. d., till och
med .grammatik var så godt som
obekant. Sydslaverna, som bodde
grekerna närmare, visste mer där-
om. Tatarernas infall hafva äfven i
dessa stycken kastat Ryssland till-
baka, ehuru man ingalunda törs
skrifva på deras räkning någon
förlust af litterära skatter. Särskildt
Stör-Ryssland tog starka tatariska
intryck icke blott i språket utan
ock i seder och föreställningar:
kvinnornas haremsartade afstängd- j
het, fotafallet för härskaren, gent- o
emot hvilken alla blott äro slafvar, ^
själfföraktet, den orientaliska lögn- j
aktigheten och förslagenheten, grym- |
heten och godtycket, obekantskapen Si’
med begreppet ära, spioneriet och
angifvaresystemet, det blinda dyr-
kandet af makten och rikedomen,
tjenstemännens outrotliga bestick-
lighet. Särskildt hos den ryska
adeln vunno många tatariska vanor
insteg, t. ex. den orientaliska lätt-
jan. Åtskilligt af hvad här angifvits
som ryska oarter hörde dock i
mer eller mindre förfinade former
tiden till.
Redan i femtonde århundradet
måste Ryssland öppna sig för
Den undergörande Gudsmoderbilden från Vladimir.
Originalet i Maria himmelfärdskyrkan i Kreml i Moskva.
Västerlandets inflytande, den nya
krigföringen, kanonerna och krutet
fordrade främmande mästare, och
i följe med Paleologiskan Zoe-Sofia befunno sig italienska konstnärer och handt-
verkare. Från dem härröra praktbyggnaderna i Moskvas Kreml, kyrko- och profan-
byggnader, kanon- och klockgjutning. Dessa utländingar voro blott förebud för andra,
och då Moskva sedan början af det 16:de århundradet trängde fram till hafvet, med-
verkade därvid dess önskan att komma i omedelbar förbindelse med Västerlandet
och blifva delaktigt af dess materiella kultur.
Äfven i utvecklingen af det samhälleliga lifvet medförde tatarernas infall ett
märkligt afbrott. Det gamla Ryssland styrdes helt patriarkaliskt. Fursten, hvars
hufvuduppgift var krig och hufvudnöje jakt, var den källa, från hvilken all makt
utgick; denna utöfvades af ledamöterna i hans följe och råd, som hans skickade ut till
träborgarne att sköta uppbörden, sörja för befästningar och vägar, skipa rätt i hans
namn, samla krigsfolket och förvalta hans egna gods. Af dem uppväxte en gods-
Vårldshtstoria IL 81

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:07:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrldhist/2/0669.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free