- Project Runeberg -  Världshistoria / Medeltiden /
325

(1917-1921) Author: Hans Hildebrand, Harald Hjärne, Julius von Pflugk-Harttung
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Universalmakternas undergång och grundläggandet af nationella stater - 1. Påfvedöme och kyrka intill Bonifacius VIII

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


UNIVERSALMAKTERNAS UNDERGÅNG OCH GRUNDLÄGGANDET AF NATIONELLA STATER

PÅFVEDÖME OCH KYRKA INTILL BONIFACIUS VIII

När vid midten af det 13:de århundradet
påfvedömet triumferade öfver det staufiska kej-
sardömet, syntes summan af all jordisk makt
förenad i det förra såsom i en enda punkt. Lik-
som påfvedömet stod som segrare gentemot
den världsliga makten, så steg det inom kyrkan till en nästan
oinskränkt maktfullkomlighet. Begynnelsen af denna utveckling
r tillbaka till Gregorius VII:s dagar, men begreppet om påfvens
maktfullkomlighet inom kyrkan utbildades först af Innoceiitius III,
och hundra år efter hans tid har påfvedömet i det närmaste
nått sitt mål: en absolut kyrklig allmakt. Påfvedömet framstår
nu som källa, ursprung och rättesnöre till och för all kyrklig
makt. Från detta, liksom från en väldig, öfver allt sig lyftande
höjd strömmar den vigda ämbetsmyndigheten ned till de lägsta
lemmarne.
Denna utveckling har väsentligen försiggått på det sätt, att
den allmänna, vi kunna säga teoretiska öfverhöghet, som utan
gensägelse tillkom påfvarne inom olika delar af den kyrkliga
förvaltningen, i allt högre mått gjordes gällande i praktiken i
enskildheter, äfven de minsta. Sålunda t. ex. i afseende på den
kyrkliga domsrätten. Påfvarne utsträckte ständigt rätten att vädja
till dem; de drogo allt flere saker under sitt forum såsom andra
instans, de bragte det därhän, att man kunde vända sig till Rom
såsom första instans med hvilken rättstvist som helst. För all

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:07:33 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrldhist/2/0353.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free