- Project Runeberg -  Undersökningar i germanisk mythologi / Del 2 /
145

(1886-1889) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - I. Germanska myther af fornnordiskt ursprung

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

36.


ESCHATOLOGIEN (forts.). LIFVET EFTER DÖDEN.
DUBBELGÄNGAREN.



130) Sin afhandling om Rigveda-ariernas föreställningar
om lifvet efter döden (s. 408 ff.) börjar Heinr. Zimmer med
följande ord: »Grafven är endast en plats för kroppen....
Den dödes egentliga personlighet tillintetgöres icke med döden,
utan är oförgänglig.»

Bevisen för att Rigveda-arierna trott på den mänskliga
personlighetens oförgänglighet, vare sig att denna ligger i
personlighetens väsensbeskaffenhet eller är en gåfva af gudarne,
behöfva här icke framläggas. De äro så många och så
otvetydiga, att något tvifvel därom icke kan uppstå. Och att
odödlighetstron går in i den ariska enhetstiden, den
gemensamma ariska stenåldern låter sig lika otvifvelaktigt bevisa
genom den komparativa ariska mythforskningen. Än mer:
odödlighetstron har redan i den ariska enhetstiden burit en
moralisk prägel och skilt mellan strafforter för de ogudaktige
och salighetsorter för de aflidne fromme — främst bland
desse för de af gudarne välsignade urfäderna, men äfven för
deras ättlingar genom alla led, såvida de iakttagit religionens
föreskrifter (se nedanför och jämför Zimmer s. 418—420,
Bergaigne I, 75 ff.).

Däremot behöfver Zimmers yttrande, att grafven i
Rigveda-ariernas tro endast var en plats för kroppen, att fullständiggöras.

Jag har i förra delen af detta arbete (N:o 95) redogjort
for Völuspas anthropologi och i sammanhang därmed för
germanernas tro på dubbelgängaren, högbyggaren (haugbûi).
Vill man betrakta de gamle germanernas föreställningar om
människans väsen och hennes lif efter detta från
ståndpunkten af den kyrkligt-populära föreställningen om
jordemänniskan såsom bestående af två faktorer, en i sig själf liflös
förgänglig kropp och en oförgänglig själ, så kan man endast
komma till falska slutsatser. Jag har med afseende på den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:03:06 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrgerman/2/0145.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free