Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - I. Germanska myther af fornnordiskt ursprung
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
försoning, genom hvilken medlemmar af konstnärsslägten
upptagas bland gudarne.
Stjärneheroen Tishya motsvarar stjärneheroen Thjazi —
det är i själfva värket samma namn; bågskytten
Kriçanu-Kutsa motsvarar bågskytten och stjärneheroen Egil-Örvandel;
»Ribhuernas väg» motsvarar vatlingavägen, d. v. s. Ivaldes
söners väg (Unders. i germ. M. I). Den tredje brodern
Slagfinn-Hjuke ställes i germaniska mythologien i förbindelse med
månen, likasom den tredje brodern Atithigva i Rigveda.
127) Kutsa-Kriçanus motbild Egil-Örvandel bär binamnet
Vildsvin (Ebur, Vildebur, Villefer, Urnir, se Unders. i germ.
M. I), och hans broder Slagfinn binamnet Häst (Gils, Hengest).
Måhända stå dessa binamn i sammanhang med uppgiften om
Kutsa-Kriçanus broder Tistrya, att han, utom i sin
mänskliga skepnad, också uppträder som vildsvin och häst.
Vildsvinet är enligt Bundehesh 47, 1 ett heligt djur, som »förstör
ormar». Denna föreställning är säkerligen icke grundad på
iakttagelse; utan bör man väl med Darmesteter (s. 279)
förklara den så, att den har sin rot i mythen, och att med
ormarne ursprungligen menats ormdemoner, ahi’er, azi’er,
hvilka den som »vildsvinet» betecknade guden eller heroen
dödat.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>