- Project Runeberg -  Undersökningar i germanisk mythologi / Del 1 /
626

(1886-1889) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - III. Ivaldeslägten

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

uppgift att befria kärleksgudinnan svarar i munkdikten Orentels
uppgift att befria fru Brevde från hennes omgifning af jättar,
hedningar och tempelherrar samt återskänka åt kristendomen
den heliga grafven i Jerusalem. Orentel begifver sig med en
flotta på vägen dit. Men ehuru färden således går söder ut,
gör sig mythsagan, som låter Svipdag färdas öfver de
frostkalla Elivågor, likväl gällande, och när man icke gerna kunde
låta hans flotta hämmas af isstycken utanför det heliga
landets kust, låter man henne i stället fastna i »tätt vatten» och
förblifva där i hela tre års tid, tills hon på jungfru Marias
bön lösgöres därur genom en storm. Jungfru Marias böner
hafva i den kristna dikten intagit den plats som Groas
galder hafva i den hedniska. Den ur »det täta vattnet» frigjorda
flottan seglar hän mot ett land, som beherrskas af en Belian,
som besegras af Orentel i ett sjöslag. Denne Belian är
mythens Beli, en bland de »tjutare», som omgåfvo Fröj och
Fröja under deras vistelse i Jotunheim och stodo Svipdag efter
lifvet. I den kristna dikten har Beli blifvit gjord till konung
i Storbabylonien, antagligen därför att hans namn påminde
om den bibliske »Bel i Babel». Äfven Saxo talar om ett
sjöslag, hvari Svipdag-Ericus besegrar den mythfigur,
otvifvelaktigt en stormjätte, som medelst trollkonster bereder
undergång åt seglare, hvilka närma sig landet, där Frotho och
Gunvara äro gömda. Efter åtskilliga andra äfventyr anländer
Orentel till det heliga landet, och ängeln Gabriel visar honom
vägen till fru Breyde, likasom »de sju Guds änglar» i en af
de skandinaviska visorna vägleda Sveidal till borgen, där hans
utkorade dväljes. Fru Breyde befinnes vara omgifven af idel
kristendomsfiender: tempelherrar, hedningar och jättar, hvilka,
likasom Gunvaras jätteomgifning hos Saxo, tillbringa sin tid
med slagsmål, men dock bemöta den sköna damen som sin
furstinna. Jättarne och tempelherrarne eftertrakta Orentels
lif, och han måste, som Svipdag, städse vara i beredskap
att försvara det. En bland de jättar, som Orentel fäller,
är en »banérförare». En af de jättar, som i mythen står
Svipdag efter lifvet, är Grepp, som enligt Saxo möter

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:02:25 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrgerman/1/0630.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free