- Project Runeberg -  Undersökningar i germanisk mythologi / Del 1 /
394

(1886-1889) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. Mythen om underjorden

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

röfvaren (Cornu in draconem extractum sui spiritum
latoris eripuit).
I likhet med Slidrugtanne och andra
underbara mythklenoder är således ormen eller draken på
underjordens dryckeshorn begåfvad med lif, när däraf göres behof,
eller hornet själf får i drak-skepnad lif och straffar med döden
den, som ej har rätt att vidröra det. Själfva hornet är
således en Fánn, en konstgjord orm eller drake, och dess
innehåll Fáns hrosti.

Den isländska medeltidssagan har bevarat minnet af ett
uroxehorn, úrarhorn, som fanns i underjorden och nyttjades
där som dryckeskärl (Fornald. III, 616).

Det följer häraf, att den af Egil omtalalade hilmir Fáns
hrosta,
»herren öfver Fánns brygd», är Hades-hornets herre,
han, som bestämmer åt hvilka det skall räckas, för att de
må dricka styrka och sorgeglömska i »Urds kraft, svalkall
sjö och Sóns vätska». Därmed är också tankeinnehållet i den
här omhandlade strofen (18, Sonatorr.) klargjordt. Egils döde
söner hafva fått dricka ur detta horn och därmed invigts till
att vistas för beständigt i underjorden. Det är därför skalden
kan säga, att hilmir Fáns hrosta varit i sina föresatser
oblidkeligt fast mot honom, de dödes fader, som hade velat behålla
dem hos sig.[1]


[1] Den förklaring af stället, hvilken hitintills varit den gängse, börjar
med en textförändring. Fánn göres till Finn. Finn är ett dvärgnamn.
Finns hrosti är »dvärgens dryck», och »dvärgens dryck» är på prosaiska
eddans auktoritet detsamma som dikten, poesien. Egaren till Finns hrosti
är Oden, poesiens herre. Med textförändringar af sådant slag (de äro
talrika, hvila på den falska föreställningen om den isländsk-kristna
poetikens tillämplighet på den hedniska poesien och hafva vanligen
Gylfaginning till utgångspunkt) kan man af urkundernas utsagor göra hvad man
behagar. Odens egenskap af poesiens herre står icke i den ringaste
idégemenskap med strofens innehåll. Hans egenskap af domare å tinget
vid Urds brunn och af den, hvilken som domare öfver de döde förfogar
öfver underjordshornets brygd, står däremot i närmaste sammanhang
med strof-innehållet och är ensamt i stånd att gifva detta begriplighet
och sammanhang. Längre fram i dikten talar Egil om Oden i hans
egenskap af poesiens herre. Oden, säger han, har ej varit allenast hård
emot honom (i egenskap af hilmir Fáns hrosta), utan också mild, i det
han gifvit honom skaldegåfvan och därmed tröst mot smärtor (bölva
bætr).
Den omskrifning Egil här begagnar för namnet Oden är Mims
vinr,
Mimers vän. Det var af Mimer Oden fick ingifvelsedrycken, och
omskrifningen står således i öfverensstämmelse med idéinnehållet. Som hilmir Fáns hrosta har Oden gifvit Egil hjärtesår; som Mims vinr har
han gifvit honom balsam för de tillfogade såren. Denna dubbelsidiga
uppfattning af Odens förhållande till skalden genomgår hela dikten.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:02:25 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrgerman/1/0398.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free